Tutkimus

M&M 1.2.2016 12:34 päivitetty 3.3.2016 15:38

Yläkoululaisten suosituimmat somepalvelut ovat YouTube ja WhatsApp – Nuorista jopa 80 prosenttia käyttää niitä

Colourbox

Nuoret käyttävät uutismedioina YouTubea ja Googlea sanomalehtiä enemmän.

Yläkoululaisista 13-16-vuotiaista nuorista neljä viidestä käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Suosituimmat somepalvelut ovat TNS Gallupin tekemän tutkimuksen mukaan YouTube ja WhatsApp, joita käyttää jopa 80 prosenttia.

Instagramia käyttää yläkoululaisista yli puolet, ja vähän alle puolet käyttää myös Facebookia ja Snapchatia.

Some on nuorille merkittävä uutisten lähde, sillä 57 prosenttia yläkouluikäisistä seuraa somen kautta uutisia.

Noin puolet seuraa uutisia televisiosta ja iltapäivälehtien verkkosivuilta, ja joka neljäs sanomalehtien nettisivuilta. Painetuista sanomalehdistä uutisia seuraa joka viides nuori.

Näin ollen YouTube ja Google nousevat sanomalehtien edelle nuorten käyttäminä uutismedioina.

"Todennäköisesti monien sosiaalisessa mediassa julkaistavien uutisten alkuperäinen lähde löytyy perinteisemmistä uutiskanavista, mutta loppukädessä enemmistö nuorista kokee seuraavansa uutisia sosiaalisen median sivustoilta", TNS Gallupin tutkimusjohtaja Marianne Lindholm sanoo tiedotteessa.

Tykkäyksiä somessa keräävät enimmäkseen hauskat ja viihdyttävät jutut, joita nuoret myös jakavat eniten.

Luotettavimpina medioina nuoret pitävät televisiokanavia ja painettuja sanomalehtiä. Näiden jälkeen luotettavimpina pidettiin Googlea, sanomalehtien nettisivustoja ja Wikipediaa.

Vähiten nuoret luottivat blogeihin, viihdeuutissivustoihin, keskustelupalstoihin sekä MV-lehden ja Magnettimedian kaltaisiin sivustoihin.

TNS Gallup toteutti Mihin nuoret luottavat verkossa? -tutkimuksen Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Tutkimukseen vastasi 554 nuorta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.