Media

M&M 28.9.2016 13:00 päivitetty 28.9.2016 13:32

Yle ostaa lisää draamaa ulkopuolisilta - oma tuotanto vähenee

Arttu Laitala

Yle myllää omaa tuotantoaan ja ostaa yhä enemmän yhtiön ulkopuolisilta. Muutoksien henkilöstövaikutukset paljastuvat myöhemmin.

Yle lisää kotimaisen draaman hankintaa yhtiön ulkopuolelta.

Yhtiö satsaa 20 miljoonaa lisäeuroa uuden kotimaisen draaman kehittämiseen ja hankintaan vuosina 2017–2020. Samalla Ylen oma tuotanto vähenee, mikä tulee heijastumaan myös henkilöstöön, yhtiö varoittaa.

Linjauksen takana on parlamentaarisen työryhmän asettamaan velvoite. Työryhmä jätti raporttinsa Ylestä kesäkuussa.

Useita uudistuksia vireille

Yle aikoo uudistaa toimintaansa isolla kädellä. Se suunnittelee siirtävänsä 15-20 prosenttia resursseistaan uusille alueille seuraavan neljän vuoden kuluessa.

Yksi satsauskohde on oma draamatuotanto, jonka yhtiö aikoo keskittää Helsinkiin. Tavoitteena on kehittää nykyistä monipuolisempaa draamaohjelmistoa, johon kuuluu myös säännöllisesti tehtävää lasten ja nuorten draamaa sekä kansainvälisiä yhteistuotantoja.

"Perkaamme yhtiön kustannusrakenteet ja pidämme talouden tasapainossa, vaikka Yle-veroa ei nosteta ja kulut kasvavat. Lisäämme draaman ohella myös muita ulkopuolisia hankintoja, kuten on linjattu. Tällä tulee olemaan erilaisia henkilöstövaikutuksia. Ne selviävät suunnittelun edetessä", sanoo Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen tiedotteessa.

Osana uudistuksia Ylessä käydään läpi suuri määrä ohjelmanimikkeitä ja arvioidaan niiden julkaisua verkossa, radiossa ja televisiossa. Lisäksi selvitetään tapoja tuottaa sisältöjä uusilla, kustannustehokkailla tavoilla.

Yhtiön mukaan se aikkoo aikoo panostaa jatkossa ainakin verkon uutispalveluihin, lastenohjelmiin ja nuorisolle suunnattuihin palveluihin.

Draama kansainvälisille markkinoille

Yle korostaa draamauudistuksessaan kansainvälisyyttä. Se tähtää yhteistyöllään yksityisten tuotantoyhtiöiden ja kansainvälisten rahoittajien kanssa suomalaisten tuotantojen levittämiseen nykyistä laajemmin maailman markkinoille.

“Televisiodraama elää maailmalla kultakautta ja suomalainen sisältö on päässyt hyvin kyytiin mukaan. Haluamme kehittää yhdessä kotimaisten tuotantoyhtiöiden kanssa lisää menestystuotteita myös kansainvälisille markkinoille. Tästä hyötyvät kaikki", arvioi Ylen luova johtaja Ville Vilén.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö