Media

Kimmo Lundén 2.2.2015 11:35 päivitetty 3.3.2016 14:50

Ylen Atte Jääskeläinen vastaa HS:n Kaius Niemelle – "Vääriä väitteitä, Ylellä on velvollisuuskin kehittyä"

Ylen vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen syyttää kaupallista televisiota yleisöjen sirpaloitumisesta ja maakuntalehtiä verkkoyleisön hukkaamisesta.

Ylen johtaja ja vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen vastaa Ylen uutisverkkosivuilla Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittajan Kaius Niemen esittämään kritiikkiin Ylen asemasta ja tehtävistä verovaroin ylläpidettävänä julkisena palveluna.

Yle yhdisti maanantaista 2. helmikuuta lukien uutis- ja ajankohtaistoimituksensa "palvellakseen suomalaisia entistä paremmin".

HS:n Kaius Niemi kirjoitti sunnuntaina 1. helmikuuta, kuinka Yle tulkitsee epäselkeää Yleisradiolakia edukseen ja toimii hegemonisen markkinajohtajan tavoin.

"Johto ei tyydy perustehtävien mahdollisimman hyvään hoitamiseen vaan tähtää kaikessa ykkössijaan", Niemi kirjoittaa.

Jääskeläinen syyttää HS:n Kaius Niemeä ja kaupallista mediaa väitteistä, jotka eivät hänen mukaansa pidä paikkaansa:

"Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi väitti eilen sunnuntaina kirjoituksessaan, että Ylellä on mahtipontinen digitaalinen kasvustrategia, joka johtaa yksityisen median kantokyvyn pettämiseen lähivuosina. Niemen kirjoitus sisältää kaupallisen median Ylestä viljelemiä väitteitä, joista osan se itsekin tietää vääriksi, osaan se vilpittömästi uskoo. Koko kirjoituksen perusta oli laho, koska siinä oli ymmärretty väärin pyrkimyksemme tavoittaa kaikki suomalaiset. Se ei tähtää markkinaosuuden kasvattamiseen, vaan päinvastoin tietoisesti hyväksyy sen putoamisen. Kun kaikki pitää tavoittaa, ei voi tehdä hittituotteita varmoille yleisöille, vaan riskiprojekteja vaikeasti tavoitettaville."

Sama väärinymmärrys Jääskeläisen mukaan "liittyy laajempaan kampanjaan, jolla kaupallinen media pyrkii kevään vaalien jälkeen Ylen tehtävien rajaamiseen ja rahoituksen supistamiseen."

Kaupallisen television vaikeudet johtuvat Jääskeläisen mukaan yleisöjen sirpaloitumisesta, kun on perustettu uusia tv-kanavia: ”Kaupallinen televisio on kasvanut vuoden 2002 jälkeen Suomessa hurjasti, liikevaihdolla mitattuna yhtä paljon kuin internet, mutta television uutistoimintaa tämä kasvu ei ole palvellut. Kun kaupallinen tv-katsominen on sirpaloitunut lukuisille uusille kanaville, kaupallisten tv-uutisten yleisöt ovat romahtaneet. Nelonen lopetti omansa, MTV3 on käynyt useat yt-neuvottelut ja irtisanonut toimittajia."

Jääskeläisen mukaan Ylen velvollisuuskin on kehittyä mediana.

"Jos yksityiset lääkäriasemat ovat vaikeuksissa, pitäisikö terveyskeskustenkin jättää potilaat hoitamatta? Eikö Ylellä ole verorahoitteisena yhtiönä velvollisuuskin kehittyä?", Jääskeläinen polemisoi.

Internetin uutisvälittäjän voittajaksi Ylen Jääskeläinen veikkaa pohjoismaisen kehityskulun mukaisesti jompaakumpaa maan iltapäivälehdistä.

"Jompikumpi iltapäivälehti voittaa lopulta niiden välisen kilpailun. Näin on tapahtunut kaikissa muissa Pohjoismaissa. Voittaja tulee olemaan yleisöltään laajin ja internetin tärkein uutismedia, joka kykenee kannattavaan toimintaan mainosrahoituksella."

Jääskeläinen toteaa kirjoituksessaan, että tilattavien maakuntalehtien yhteenlaskettu osuus verkon uutiskäytöstä on nyt vaivaiset 15 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.