Media

M&M 8.2. 15:30 päivitetty 3.3. 15:39

Ylen rahoitusta arvioivan työryhmän puheenjohtaja: "Peruskysymys on, pitääkö Ylen olla kattava vai yhteiskunnallinen"

Yle / Jyrki Valkama

Ylen rahoitusta arvioivan työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Arto Satonen (kok) kertoo työryhmän käyvän läpi Anssi Vanjoen työryhmän ehdotukset.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti viime syksynä parlamentaarisen työryhmän arvioimaan Yleisradion rahoitusta ja tehtävää. Työryhmän puheenjohtajana toimiva kansanedustaja Arto Satonen (kok) on kommentoinut media-alan tilannetta Viestinnän Keskusliiton verkkosivuilla.

Satonen kertoo työryhmän tutustuneen laajasti toimialan tilanteeseen niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

"Yleisesti ottaen toimialan tilannekuva ja haasteet kuten digimarkkinoiden hidas kehitys ovat hyvin tiedossa", Satonen kertoo.

"Osalla kaupallista mediaa on merkittäviä taloudellisia haasteita [Suomessa]. Tärkein näistä on uusien toimijoiden kuten Googlen ja Facebookin vahva tulo mainosmarkkinoille. Me päättäjät kannamme huolta kaupallisen median pärjäämisestä kehnossa taloudellisessa suhdanteessa."

Kotimaisten mediamarkkinoiden toimintaedellytyksiä ja muun muassa kilpailuasetelmia selvittäneen professori Anssi Vanjoen vetämän työryhmän ehdotuksia Satosen ryhmä aikoo käydä läpi.

"Vanjoen työryhmällä on merkittäviä ehdotuksia, joista Yleisradiota koskevat tulemme käymään läpi johtamassani parlamentaarisessa ryhmässä. Hyödynnämme työssämme laajasti erilaisia selvityksiä alasta, esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön parhaillaan käynnistelemää selvitystä Ylen toiminnallisesta tehokkuudesta. Asiantuntijakuulemiset alkavat piakkoin", sanoo Satonen.

"Yleisradion journalistisesta riippumattomuudesta pidetään kiinni. Keskeinen kysymys kuitenkin on sen tehtävien rajaus, peruskysymys on, pitääkö Ylen olla kattava vai yhteiskunnallinen."

Vanjoen työryhmän ehdotusta digi-alv:n laskemisesta painettujen lehtien arvonlisäveron tasolle olisi Satosen mukaan tärkeä päätös.

Media-ala on murroksessa ja lukijoiden siirtyessä printistä digiin ja someen muuttuu myös media-alan ansaintalogiikka.

"Digimaailmassa on pärjättävä ja saatava siellä myös tulovirtaa toiminnan rahoittamiseen", Satonen toteaa.