Tutkimukset

M&M 14.1. 08:49 päivitetty 3.3. 15:37

YouTube on suoratoiston kuningas

Kuvakaappaus Youtuben blogista.
Youtube teki mobiiliversionsa ulkoasuun päivityksen, jonka jälkeen palvelussa voi katsoa pystyvideoita koko näytöllä mobiililaitteilla.

Televisiokanavista ja suoratoistopalveluista päivittäin eniten katsellaan Yle TV 1 -kanavaa. YouTube on päivittäiskatselussa neljäntenä, aivan Yle TV 2:n kannoilla.

Suomalaisten kaikesta television ja suoratoistopalveluiden katseluajasta jo neljännes käytetään suoratoistopalveluihin, selviää TNS:n tuoreesta tutkimuksesta.

Kaikista suoratoistopalveluista YouTube on selvästi suurin Suomessa. YouTube tavoittaa viikoittain 49 prosenttia eli noin 2,3 miljoonaa suomalaista.

Suoratoistopalveluista seuraavaksi eniten suomalaisia viikoittain tavoittaa Yle Areena (35 %).

Viikkotavoittavuudessa kolmantena ovat Facebookin videot (21 %). Seuraavina ovat MTV:n Katsomo (17 %), Ilta-Sanomien ISTV (14 %), Iltalehden ILTV (13 %), Nelonen Median Ruutu (12 %) ja Netflix (11 %).

Päivittäiskatselun kuudesta suurimmasta kanavasta kaksi on suoratoistopalveluita, kun verrataan sekä lineaaritelevisiota että suoratoistopalveluita.

Eri kanavista ja palveluista selvästi eniten katsotaan Yle TV 1 -kanavaa. Kanavaa katsoo 45 prosenttia suomalaisista päivittäin.

Toiseksi eniten päivittäin katsotaan MTV3-kanavaa (35 %) ja kolmantena on Yle TV 2 -kanava (22 %). Heti Yle TV 2:n kannoilla on YouTube, jota katsoo 21 prosenttia suomalaisista päivittäin.

Viidenneksi eniten katsotaan Nelosta (14 %) ja kuudenneksi eniten Yle Areenaa (11 %).

TNS:n tutkimuksen mukaan suurin osa YouTuben katsojista on nuoria. Päivittäin YouTubea katsoo 15-29-vuotiaista 59 prosenttia. 30-39-vuotiaista 30 prosenttia ja 40-49-vuotiaista 23 prosenttia katsoo YouTubea päivittäin.

Nuoret myös katsovat YouTubesta videoita pidempään kuin vanhemmat ikäryhmät. 15-29-vuotiaat katsovat YouTubea 57 minuuttia päivässä, kun taas 30-39-vuotiaat katsovat 24 minuuttia ja 40-49-vuotiaat 19 minuuttia päivässä.

Kyselytutkimuksen toteutti Suomessa TNS 28.10.–10.11.2015 välillä. Kyselyyn vastasi 1 412 yli 15-vuotiasta henkilöä. Lisätietoja tutkimuksesta löytyy täältä.