Videopalvelut

M&M 7.1.2016 14:04 päivitetty 3.3.2016 15:37

YouTube panee jopa enemmän rahaa sisältöihin kuin Netflix

Colourbox

YouTuben sisältömenoihin arvioidaan kuluneen viisi miljardia dollaria vuonna 2015. Summa on sama kuin Netflixin sisältöbudjetti vuodelle 2016.

Netflixin odotetaan käyttävän tämän vuoden aikana enemmän rahoja sisällön ostoon ja tuotantoon kuin HBO:n, Amazonin, Hulun ja Showtimen yhteensä, kertoo Motley Fool.

Keskiviikosta lähtien 190 maassa näkyvän suoratoistopalvelun Netflixin sisältöbudjetti tälle vuodelle on viisi miljardia dollaria. Joidenkin analyytikkojen mukaan YouTube on saattanut jo viime vuonna ylittää Netflixin sisältömenot.

Googlen omistaman videopalvelun odotetaan tuottavan yhdeksän miljardia dollaria bruttotuloja vuodelta 2015, jolloin emoyhtiö Alphabetin arvioidaan maksaneen YouTuben sisällön luojille viisi miljardia dollaria. Luvut ovat peräisin investointipankki Evercore ISI:n analyytikolta Ken Senalta.

Netflixin bruttotulojen odotetaan olevan 6,8 miljardia dollaria vuonna 2015. Tilaustulojen arvioidaan kasvavan 28 prosenttia vuonna 2016 noin 8,7 miljardiin dollariin.

YouTuben tulojen odotetaan kasvavan seuraavien viiden vuoden aikana 17 prosentin vuosivauhtia niin, että vuonna 2020 tuloja kertyy 13 dollaria käyttäjää kohden. Tuolloin vuositulot olisivat noin 20 miljardia dollaria.

Senan mukaan YouTuben kasvu johtuu mainosdollareiden liikkeistä printistä sosiaaliseen mediaan ja digitaalisen videon pariin. Motley Foolin mukaan YouTube jakaa nykyisen järjestelynsä mukaan 55 prosenttia mainostuloistaan sisällöntuottajille. Sisältöjen maksuun käytetään myös muita tapoja, kuten linsenssisopimuksia ja studiotilan tarjoamista ilmaiseksi.

YouTubella on nykyisin noin 1,3 miljardia kävijää kuukausittain kun taas Netflixillä on vain 69 miljoonaa kuukausitilaajaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Innovaatiot

27.03.2017 18:30

Voitto, Helsingin yliopisto ja SEK kehittivät uuden palvelun

Mediatoimisto Voitto ja Helsingin yliopisto ovat kehittäneet yhteistyössä uuden Unibot-palvelun. Kyseessä on Facebook-ympäristössä toimiva automaattinen, vuorovaikutteinen keskusteluohjelma, joka ohjaa nuoria käyttäjiä heitä kiinnostavien koulutusvaihtoehtojen äärelle.

Yrityskaupat

27.03.2017 12:30

Solita ostaa palvelumuotoilutoimisto Palmun

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita ostaa yrityskaupassa palvelumuotoilutoimisto Palmun koko osakekannan. Solita ilmoitti yrityskaupasta maanantaina julkaisemassaan tiedotteessa.