Kommentti

Seija Holtari 4.10. 11:54

621 000 markkinointilupaa – mitä Terveystalo alkaa myydä?

Karoliina Paavilainen
Seija Holtari on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Terveysyhtiöt odottavat vesi kielellä asiakkaan valinnanvapautta. Hurja kasa palveluiden markkinointilupia on jo valmiina.

Helsingin pörssiin aikova Terveystalo on viime vuodet kasvanut voimakkaasti yrityskauppojen avulla. Niistä tunnetuin lienee Diacorin kaappaus. Terveystalo oli valmis maksamaan yhtiöstä enemmän kuin kilpailijansa, minkä lisäksi Diakonissalaitoksen säätiöstä tuli Terveystalon merkittävä omistaja.

Kasvua tuottaa lähivuosina soteuudistus, joka avaa ovia asiakkaan valinnanvapaudelle. Valinnanvapauden pelisäännöt selviävät lähiviikkoina, kun hallitus tekee uudet linjaukset muutoksen toteuttamisesta. Edellinen versio juuttui eduskunnan perustuslakivaliokuntaan.

Asiakkaan valinta on aikalailla uutta suomalaisessa terveydenhuollossa. Ihmisethän marssivat sinne minne oma kunta terveyskeskuksensa sijoittaa ja työnantaja kulloinkin työterveyspalvelut ostaa.

Omaa valintaa suomalaiset ovat harjoittaneet lähinnä hammaslääkärin ja gynekologin palveluissa ja polvileikkausten ostamisessa. Näitä palveluja heruu julkiselta puolelta niin kitsaasti, että pakko on ollut ostaa omalla ja Kelan rahalla. Lisäksi lapsi on pitänyt saada nopeasti lääkärille ja häntä varten perheellä on ollut varmuuden vuoksi lapsivakuutus.

Sadat tuhannet luvat odottavat

Terveysyhtiöt ovat virittäneet koneistojaan valinnanvapauden odotuksiin. Ne mittaavat systemaattisesti asiakaskokemusta ja monet yhtiöistä myös panevat jo tuloksen näkyviin nettisivuilleen. Asiakaskokemuksen mittaaminen ulottuu joissakin firmoissa lääkäreihin asti.

Terveysyhtiöt ovat lanseeranneet uusia tapoja kohdata lääkäri tai hoitaja, minkä lisäksi digitaalisten palvelujen kautta voi hoitaa ihan itse itseään.

Vuosien varrella terveysyhtiöt ovat kerryttäneet mittavat asiakastietojen kannat. Ne tietävät mikä menee kaupaksi ja millä hinnalla. Nyt ne ovat siirtyneet vaiheeseen, jossa palveluja myydään yhä enemmän paketteina ja sopimuksina eikä yksittäisinä käynteinä.

Terveystalo ei juuri avaa markkinoinnin suunnitelmiaan listautumisesitteessään. 235-sivuisen esitteen ja siihen liittyvän 117-sivuisen varmennusraportin sivuilla on kolme tekstikappaletta myynnistä ja markkinoinnista.

Yhtiö kertoo, että se on ottanut käyttöön pilvipalvelun, joka auttaa automatisoimaan markkinointia.  Tämä taas lisää kampanjoinnin kustannustehokkuutta ja valikoiman kohdentamista yksilöllisesti.

Keskeisin tieto kuitenkin on, että yhtiön tietokannassa on jo noin 621 000 asiakkailta saatua markkinointilupaa yhtiön palveluille. Tämä on oikein käytettynä valtava voimavara, joka kasvattaa sekä myyntiä ja asiakasuskollisuutta.

Terveyspalveluissa painottuu yhä enemmän sairauksien ennaltaehkäisy. Tämä on valtava sammio, josta terveysyhtiöt voivat ammentaa kannattavuutta ja kasvua omistajilleen ja kustannusäästöjä kansakunnalle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö