Kommentti

Laura Kukkonen 11.8. 12:07

Älä vie tavaraa tai innovaatioita, vie elämyksiä

Outi Järvinen
Laura Kukkonen on Talouselämän ja M&M-lehden toimittaja.

Tubeconin ja Slushin lisäksi muotibrändi Ivana Helsingin uusi tapahtuma Superwood lähtee maailmalle.

Kotimaisten brändien kansainvälistyminen ja viennin tulevaisuus ovat jatkuva huolenaihe Suomessa. Maailmalla menestyjät ovat yhä liian harvassa, eikä esimerkiksi Suomi-muotia tunneta tarpeeksi laajasti.

Tuotteiden viennin sijaan Suomesta voisi ponnekkaammin puskea tapahtumaosaamista ja aineetonta pääomaa.

Hyviä esimerkkejä on jo. Startup-tapahtuma Slush järjestettiin Tokiossa keväällä 2017 jo kolmatta kertaa. Slush on kertonut painottavansa kansainvälistymistä Aasiaan, mutta erilaisia tapahtumakonsepteja on nähty ympäri maailmaa.

Viime hetkinä kansainvälistymisestään ja sen kiihdyttämisestä ovat kertoneet tubettajakulttuuriin keskittyvä Tubecon sekä muotibrändi Ivana Helsinki.

Tubecon on jo saanut jalansijaa ulkomailla. Suomen lisäksi Tubecon-tapahtumia on järjestetty myös Ruotsissa ja Espanjassa.

Tubecon ja Slush ovat itsessään arvokkaita brändejä. Ne esittelevät myös merkittävällä tavalla suomalaista osaamista, niin tapahtumiin kuin vaikkapa startup-skeneen tai tubettamiseen liittyen. Tuotteita kehittävä ja myyvä yritys voi saada tapahtumista tunnettuuden lisäksi nostoa brändin arvoon. Jos tapahtuma osuu oikeaan suoneen, siitäkin voi saada tuloja.

Ivana Helsinki järjestää ensimmäisen, kulttimaineen saavuttaneesta Burning Man -tapahtumasta innoitusta saaneen The Superwood Festivalin Helsingissä lokakuussa. Järjestäjien mukaan festivaali nähdään tällä tietoa Etelä-Korean Soulissa vuonna 2019. Aasian suunnalle Ivana Helsinki on vienyt vaatteita jo pitkään, ja Etelä-Korea toimii trendien alkulähteenä alueella.

Ivana Helsinki ei ole täysin untuvikko tapahtumienkaan järjestämisessä. Aiemmin yritys on järjestänyt pienimuotoisia, lokaaleja tapahtumia, kuten joogakursseja ja biisinkirjoitusviikonloppuja.

"Lifestyle-brändi ei voi olla sellainen, jolla on tavaraa myynnissä, vaan oikeasti pitää järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia, joissa se lifestyle vahvistuu. Se ei voi vahvistua vain ostamisen kautta. Nämä ovat kokonaisvaltaisia elämyksiä", Ivana Helsingin toinen perustaja, Superwoodin tuottaja Pirjo Suhonen kertoo M&M:lle.

Muoti- ja lifestyle-brändit ovat aina tuoneet ihmisten elämään sisältöä tuotteidensa kautta. Jos brändi, sen tarina ja arvot ovat aidosti vetoavia, niihin voidaan liittää myös erilaista aineetonta pääomaa. Maailma on täynnä brändejä ja tavaraa. Kisa käydään mielikuvien tasolla.

Tapahtumien kohdalla tuotebrändin pitää olla erityisen tarkkana. Festivaali ei saa vaikuttaa yrityksen markkinoinnilta, vaan sen on annettava aitoa ja kiinnostavaa sisältöä ihmisten elämään. Konseptin luojan täytyy ennakoida ilmiöitä ja ajoittaa tapahtuma juuri oikein. Näin ovat tehneet esimerkiksi Tubecon ja Slush.

Kansainvälisesti jo osin tunnettu Marimekkokin on jo pitkään korostanut, että yhtiö aikoo puskea läpi myös ulkomailla. Valtavaa kasvua ei ole syntynyt. Millaisen tapahtuman Marimekko voisi luoda oman vientinsä kärjeksi?

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.