kommentti

Ninni Myllyoja 12.10. 11:24

Freitag markkinoi joukkorahoitusalustalla

Ninni Myllyoja on Talouselämän ja Faktan toimituspäällikkö.

Tuhannet ovat valmiita sijoittamaan pumpattavaan matkalaukkuun.

Sveitsiläinen Freitag osaa ottaa kaiken irti joukkorahoituksesta. Sen kampanja rahoitusalusta Kicstarterissa on ollut menestys.

Kuukauden kestänyt kampanja päättyy muutaman tunnin päästä. Freitagin tavoite oli kerätä kampanjassa 100 000 euroa. Rahaa tulee viisinkertaisesti.

Kyse ei kuitenkaan ole rahoitusta vailla olevasta startupista. Freitag on sveitsiläinen, vuonna 1993 perustettu yritys, joka tekee laukkuja ja muun muassa erilaisia pussukoita rekka-autojen pressuista. Materiaalina se käyttää myös polkupyörän sisäkumia ja auton turvavyötä.

Freitagilla on parisen sataa työntekijää ja sen laukkuja myydään ympäri maailmaa sadoissa myymälöissä.

Yritys tekee kymmenien miljoonien liikevaihtoa ja on tiettävästi hyvin kannattava. Sen perustajaveljesten Daniel ja Markus Freitagin mukaan yritys on pyrkinyt kasvamaan ja toimimaan ilman ulkopuolista rahoitusta. Sen ei tarvitsisi kerätä rahaa joukkorahoitusalustalta taatakseen toimintansa jatkuvuuden – eikä se niin teekään.

Yritys käyttää Kickstarteria markkinointivälineenä ja onnistuu siinä loistavasti. Tässä neljä syytä.

1. Sijoittajille ei tarjoilla epämääräistä omistusosaa yrityksen toiminnasta vaan tarjolla on selkeä tuote, jota ei vielä ole markkinoilla, mutta kohta on. Tuote tai vastike tarjoillaan selkeään alehintaan.

2. Kampanja on hienosti tehty. Tyylikkäästi ajatuksella tuotettu markkinointivideo kertoo, mistä on kyse. Materiaalia ei ole liikaa, eikä se sisällä turhaa liirumlaarumia.

3. Yrityksellä on selkeä tarina. Omistajaveljekset Daniel ja Markus ovat polkupyörälähettien näköisiä sveitsiläishipstereitä, jotka loivat tuotteet, jollaista haluavat itsekin käyttää. He haluavat hyvät tuotteensa muidenkin ulottuville.

4. Kampanja ratsastaa vastuullisuustrendin harjalla. Miksi yritys hakee rahaa Kickstarterista, eikä myy matkalaukkuaan verkkokaupassaan? Koska se ei halua valmistaa laukkuja turhaan kaupanhyllyille, vaan tekee niitä vasta kun omistaja on selvillä. Tilaaja on valmis maksamaan ja odottamaan laukkuaan kuukausia, jopa ensi syksyyn saakka, jotta maailma pelastuu turhalta krääsältä. Logistisesti tämä on nerokasta. Kalliita varastoja ei tarvita, kun asiakas on tilannut ja maksanut tuotteensa hyvissä ajoin.

Mistä Freitagin kampanjassa on sitten perimmiltään kyse? Kuluttaja voi 320 – 2800 euron lahjoitusta vastaan tilata kuorma-auton pressusta valmistetun matkalaukun, joka täyttämättömänä mahtuu pieneen tilaan. Käyttöönotettaessa laukun polkupyörän sisäkumesta valmistetut tukiosat pumpataan täyteen ilmaa, vetopyörät asetetaan paikoilleen ja laukku on valmis. Sen pitäisi olla kestävä ja kevyt ja ulkonäöltään ainutlaatuinen, koska pressut ovat niin erilaisia.

Halvimman hinnan maksanut saa satunnaisesti valitun laukun, tonneja pulittanut pääsee kiertokäynnille Freitagin Zürichin tehtaalle ja saa kunnian leikata itse laukkunsa valitsemastaan pressusta. Tätä kalleinta "palkintoa" oli torstaina puolelta päivin enää kaksi jäljellä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö