Kommentti

Cilla Bhose 24.2. 11:12 päivitetty 24.2. 13:50

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

Cilla Bhose

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Bioenergia Ry:lle turvekampanjan tehnyt Hasan & Partners ajoi itsensä yhä syvemmälle suohon, kun se yritti puolustella tekemisiään. Samalla toimisto tuli osoittaneeksi, kuinka tärkeää kriisin keskellä on osata viestiä oikein.

Kun kohu kampanjan ympärillä alkoi kiihtyä, mainostoimisto vastasi kritiikkiin Facebook-sivuillaan. Puolustuspuheenvuorossaan Hasan & Partners kertoi tiedostavansa, että ”maailma ei ole mustavalkoinen ja että miellyttämällä jotakuta tulee usein loukanneeksi jotakuta toista”. Näin kirjoittaessaan mainostoimisto tuli paljastaneeksi jotain oleellista: Kampanjassa oli miellytetty asiakasta niin intohimoisesti, että oli unohdettu pohtia, miten käy toimiston maineelle, jos kampanjan faktat eivät pidäkään kutinsa.

Puolustuspuheenvuorossaan Hasan & Partners myös kertoi, että asiakas oli pyytänyt toimistoa herättämään keskustelua turvetuotannon hyödyistä ja haitoista faktojen perusteella. ”Samalla tavalla pyrimme herättämään keskustelua vaikkapa tyttöjen oikeuksista Plan Internationalille tekemillämme kampanjoilla”, toimisto kirjoitti.

Viittaamalla Plan Internationalin tyttöjen oikeuksia puolustaviin kampanjoihin toimisto teki jälleen radikaalin virheen. Se tuli vetäneeksi Plan Internationalin kanssa samaan suohon, vaikka Planilla ei ollut mitään tekemistä turvelobbauskampanjan kanssa. Heräsi kysymys, ovatko Planin kampanjoiden faktat yhtä huteralla pohjalla kuin turvekampanjassa. Kiinnostusta herätti myös, oliko Plan antanut luvan referenssinkäyttöön tällaisessa yhteydessä? Ei ollut. Plan ilmoitti Hasan & Partnersin FB-sivulla, ettei heitä oltu informoitu etukäteen siitä, että se yhdistetään turvekampanjaan.

Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista myös epälojaalia asiakasta kohtaan.

Seuratessani illan aikana yltynyttä somemyrskyä, odotin koko ajan, koska joku Hasan & Partnersin johtoon kuuluvista henkilöistä tulee sosiaalisessa mediassa ulos kommentoimaan tapausta. Ei tullut. Jäin pohtimaan, eikö mainostoimiston maineen tahraantuminen olisi sitä edellyttänyt? Nopealla ja asiallisella ulostulolla mainostoimiston johto olisi voinut ehkä hillitä tilannetta.

Tapaus osoittaa, miten tärkeää on että viestinnän ammattilainen osaa itse kriisin keskellä viestiä. Tällä kertaa Hasan & Partnersilla viestintä ei tosiaankaan mennyt ihan nappiin. Toimisto olisi tarvinnut kriisiviestinnässään ammattilaisen apua.

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...