Kommentti

Juha-Matti Mäntylä 2.6. 11:23 päivitetty 2.6. 13:36

Heraldiikka sopii huonosti markkinointiin

Karoliina Paavilainen
Juha-Matti Mäntylä on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Helsingin kaupunki siirtää vanhan kunniakkaan vaakunansa syrjään ja alkaa käyttää uutta mintunvihreää ja pinkkiä tunnusta. Sen on suunnitellut helsinkiläinen bränditoimisto Werklig.

Uutisen vastaanotto on pöyristynyt. Graafinen suunnittelija Kasper Strömman vertaa blogissaan tunnusta Elloksen vuoden 1987 syyskatalogiin.

Minunkin silmiäni särkee ja korvissa soi Modern Talking.

Mutta toisaalta, kuka muistaa Helsingin vaakunan?

Helsingin ilmeuudistuksen yhtenä elementtinä ovat kuvat, joissa on hyödynnetty Helsingin vanhaa vaakunaa. Keskustelua sosiaalisessa mediassa on eniten herättänyt oikean yläkulman kuva, jonka päävärit ovat turkoosi ja vaaleanpunainen. | Kuva: Werklig

 

Muutin Helsinkiin 1990-luvulla, asuin siellä kymmenisen vuotta ja muutin sen jälkeen ensin Vantaalle ja viimeksi Espooseen - eikä minulla ole harmaintakaan aavistusta, millaisia vaakunoita näissä kaupungeissa käytetään.

Osaan piirtää Kristiinankaupungin vaakunan, koska olen käynyt siellä peruskouluni. Kuvittelisi kuitenkin, että minulle olisi vuosien kuluessa tullut tutuksi myös pääkaupunkimme juhlava symboli, joka tiivistää yhteen heraldiseen kuvaan sen asukkaiden kotiseuturakkauden.

Vaan ei tullut mitään mieleen, ennen kuin kävin asian Googlesta lunttaamassa.

Kehtaan tunnustaa tämän, koska juuri kukaan muukaan ei tiedä. Järjestin aamuvarhaisella pistokokeet täällä Markkinointi & Mainonnan ja yhtiömme Alma Talentin verkkotoimituksessa. Noin kaksikymmentä prosenttia vastaajista muisteli, että vaakunassa on jonkinlainen vene. Niin onkin.

Muut pyörittelivät päätään. Vastaajat olivat iältään noin 25-50-vuotiaita. Otos vähän toista kymmentä.

Werklig-toimiston pääsuunnittelija Mikko Reponen on oikeassa siinä, ettei vaakuna erotu mitenkään monista muista. Lisäksi vaakunan heikkous on se, ettei siinä lue ”Helsinki”.

Vanha vaakuna ei ollut markkinointimielessä kovin käyttökelpoinen symboli. Heraldiikka sopii huonosti brändäykseen.

Kokonaan toinen kysymys ja makuasia on, onko nyt luotu uusi tunnus ja varsinkin sen värivalinta onnistunut. Ainakin se on erottuva.

Tekijöiltä ja tilaajalta osoittaa kuitenkin epävarmuutta, että tunnusta voidaan – siis aiotaan – käyttää 13 muullakin väriyhdistelmällä. Sellaista sekamelskaa ei kukaan opi tunnistamaan saati muodosta siihen tunnesidettä.

Helsingin vanha vaakuna säilyy edelleen käytössä juhlallisissa tilaisuuksissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.