Kommentti

Elina Hakola 28.9. 14:12 päivitetty 28.9. 15:25

Hugh Hefnerin kuolema voi kiihdyttää Playboyn brändin luisua

Outi Järvinen
Elina Hakola on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Playboy henkilöityi vahvasti Hugh Hefneriin.

Playboy-lehden perustaja Hugh Hefner kuoli 91-vuotiaana. Hän perusti lehden 28-vuotiaana ja teki siitä vahvan brändin. Playboyn pupu-logo on yksi maailman tunnetuimmista.

Viime vuonna pääomasijoittaja Rizvi Traverse laittoi Playboy Enterprisesin myyntiin 500 miljoonan dollarin hintalapulla. Ajoitus oli pankkiirien ja asiantuntijoiden mielestä huono, sillä meneillään oli uudelleenbrändäys, kertoo The Guardian huhtikuussa 2016.

Omistajat aloittivat uudelleenbrändäyksen vuonna 2011, ja tavoite oli karistaa huonoja lisenssisopimuksia, jotka tekivät Playboyn brändistä halvan. Lisäksi yhtiö otti verkkosivuston takaisin haltuunsa, paransi sen tietoturvaa ja luopui rohkeimmista alastonkuvista. Siitä tuli "työpaikkaturvallinen". Tosin aikaisemmin tänä vuonna alastonkuvat palasivat. Hefnerin poika Cooper, joka vastusti alastonkuvien poistamista alunperinkin, palautti alastonkuvat ja sanoi Playboy palaavaan siihen, mitä se aidosti on.

Hefnerilla on ollut veto-oikeus lehden sisältöön ja oikeus asua Hollywoodin Playboy-kartanossa elämänsä loppuun saakka, vaikka kartano myytiin viime vuonna tuolloin 33-vuotiaalle Darren Metropoloukselle.

Playboy on kärsinyt samoista ongelmista kuin useat muutkin aikakauslehdet. Printti laskee ja maksullisen videosisällön sijaan kuluttajat katsovat ilmaista nettipornoa. Playboy ei ole onnistunut houkuttelemaan nuoria brändin pariin.

"Brändillä ei ole tulevaisuutta, koska syitä sen olemassaololle ei enää ole. Jopa nimi on ennemminkin taakka kuin hyöty. En usko, että kukaan maksaa noin paljon", sanoo julkaisualaa seuraava analyytikko Samir Husni Guardianille.

Useat 1960- ja 1970-lukujen mediabrändit ovat poistuneet markkinoilta, eikä Playboyllakaan enää ole sijaa, koska se ei löydä paikkaansa nykypäivän ympäristöstä.

Playboy on kyllä yrittänyt. Se palkkasi vuonna 2013 kulttuuriantropologin keksimään keinoja tehdä brändistä houkuttelevampi uusille sukupolville. Se myi tv- ja digikanavansa nettipornojätti Manvinille, teki sopimuksia isojen muotitoimijoiden, kuten Dolce & Gabbanan kanssa. Jopa Apple otti sen sisältöjä palveluunsa.

Playboyn kilpailija, pornokuvaaja Larry Flynt arvostelee Playboyta vielä kovasanaisemmin. Hänestä Playboy ei enää ole oikea kanava puhua seksistä tai seksineuvoista.

"Eikä kukaan enää kutsu itseään playboy-mieheksi. Playboylla oli pitkä ja terve elämä ja sillä oli tärkeä asema, mutta täytyy ymmärtää, että kaikella on elinkaarensa", Flynt sanoo.

Playboyn brändi henkilöityi Hugh Hefneriin vahvasti. Vaikka brändi ja lehden levikki hiipuivat, Hefnerin sanomiset ja tekemiset kiinnostivat. Nyt, kun keulahahmo on poissa, brändin luisu voi kiihtyä entisestään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö