Kommentti

Elina Hakola 15.8. 10:39 päivitetty 15.8. 15:53

Instagram-seuraajat ovat nykypäivän kynnysraha brändeille

Outi Järvinen
Elina Hakola on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa ja jalostuu. Instagram-seuraajat ovat tärkeää valuuttaa.

"Koe-esiinnyin erääseen projektiin ja rooli meni joko minulle tai toiselle tytölle, joka oli paljon paljon parempi kuin minä, mutta minulla oli seuraajat, joten sain työn. Se ei ole oikein, mutta se on osa elokuva-alaa nykyään."

Näin sanoo Game of Thrones -sarjassa Sansa Starkia näyttelevä Sophie Turner Porter-lehden haastattelussa, jota on lainannut muun muassa The Telegraph -lehti. Seuraajilla hän tarkoittaa 5,6 miljoonaa Instagram-seuraajaansa.

Game of Thronesin viimeisen kauden jaksot pyörivät nyt, joten näyttelijät ovat jo töissä uusissa projekteissa. Eikä heidän ole varmasti vaikea löytää uusia projekteja, sillä GoT on maailman suosituin tv-sarja ja kaikilla siinä näyttelevillä näyttelijöillä on miljoonia seuraajia Instagram-tileillään.

On hieman surullista ajatella, että näyttelijän työt jaetaan Instagram-suosion mukaan, mutta on varmasti uskottava Turneria, joka samassa haastattelussa pistää suuren osan menestyksestään onnen, ajoituksen ja sosiaalisen median seuraajamäärän piikkiin.

Esimerkkejä löytyy lähempääkin. Viime keväänä suomalainen lastenvaatemerkki Papu kertoi Talouselämän haastattelussa, että ehtona brittiläisen jälleenmyyjän hyllyihin pääsyyn oli Instagram-seuraajien merkittävä kasvattaminen. Vaikka Suomi on hyvin Facebook-vetoinen, Instagram on monella markkinalla tärkein sosiaalisen median kanava. Seuraajat sosiaalisessa mediassa ovat brändeille nykypäivän kynnysraha.

Vaikuttajamarkkinointi, influencer marketing, on kasvanut brändien tärkeimmäksi tavaksi markkinoida tuotteitaan. Bloggaajat, tubettajat, julkkikset ja muut vaikuttajat ovat tärkeämpiä kuin muut digimarkkinoitikanavat, ja he ovat vasta ymmärtämässä oman arvonsa ja voimansa. Talouslehti Forbesin mukaan yhä useammat ja nuoremmat sosiaalisen median käyttäjät opettelevat brändäämään itseään.

Lehti kirjoitti viime vuoden lopulla, että vuonna 2017 vaikuttajamarkkinointi tulee räjähtämään. Kyselyssä 84 prosenttia markkinoijista oli suunnitellut tekevänsä kuluvan vuoden aikana ainakin yhden vaikuttajamarkkinointikampanjan. Tämä on vasta alkua. Jatkossa sosiaalinen media muuttuu sosiaaliseksi markkinapaikaksi, Forbes ennustaa.

Kesällä sama lehti kirjoitti, että vaikuttajamarkkinointi jalostuu. Enää ei riitä, että julkkis tai bloggaaja ottaa kuvan tuotteen kanssa tai mainitsee sen ohimennen. Nyt kampanjoilta vaaditaan lisää luovuutta ja aitoutta. Suuri osa nuorista kuluttajista klikkaa ad blockerit päälle, mutta roikkuvat sosiaalisessa mediassa päivät läpeensä. Heidän tietoisuuteensa pääsee insta-tähtien ja julkkisten kautta.

Vaikuttajien kautta saatavaa näkyvyyttä ei voi Forbesin mukaan edes verrata perinteisiin digimarkkinointikampanjoihin, sillä luvut ovat omaa luokkaansa.

"Ajattele, että keräisimme viisi vaikuttajaa saman katon alle, ja heidän yhteenlaskettu seuraajamääränsä olisi 20 miljoonaa seuraajaa. Jos kukin vaikuttaja päivittäisi profiilinsa vain kerran päivän aikana ja saavuttaisi sillä puolet seuraajistaan, kampanja saavuttaisi 10 miljoonaa mainosnäyttöä", Forbesin haastattelema, vaikuttajamarkkinointitoimiston blerrpin perustaja Jonathan Long sanoo.