Kommentti

Kati Haapakoski 16.10. 13:28

Jos yritys on vastuullinen, se ratkaisee ongelmia

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Yrityksen kannattaa luoda arvoa yhdessä muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa.

Tanskan TV2:n tutkivat journalistit paljastivat Operation X -ohjelmassa viime viikolla, että ruotsalainen vaateyhtiö Hennes & Mauritz tuhoaa uusia ja käyttökelpoisia vaatteita. Ohjelman mukaan yhtiö on kuljettanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain noin 12 000 kiloa vaatteita lämpölaitokseen Roskildeen poltettavaksi. H&M vastasi polttavansa vahingoittuneita ja terveydelle vaarallisia vaatteita.

H&M on tähän mennessä menestynyt hyvin, kun eurooppalaiset kuluttajajärjestöt ovat rankanneet vaateketjujen eettisyyttä. Viime vuoden kestävän kehityksen raportissaan yritys linjasi, että se käyttää sataprosenttisesti kierrätettyjä tai muutoin kestävästi tuotettuja materiaaleja vuoteen 2030 mennessä.

Tekstiiliyhtiö Finlayson kertoi maanantaina avaavansa kaupan palautetuille, käytetyille tekstiileille. Samalla se lanseerasi niin sanotun Kiertotaloustilin. Toimitusjohtaja Jukka Kurttilan mukaan Finlayson ei voi ottaa muiden merkkien tuotteita myyntiin, koska se pystyy takaamaan vain omien tuotteidensa laadun.

Yhä useampi ihminen miettii kuluttamiseen liittyviä eettisiä valintoja, joten niillä on merkitystä myös yrityksille. H&M:n maine rapisi viime viikon uutisen takia ainakin hetkellisesti. Finlaysonin maine puolestaan kirkastui jälleen kerran, ja samalla se pystyy sitouttamaan osan asiakkaistaan entistä pitemmäksi.

Whole Foods -ruokaketjun perustaja John Mackay totesi kirjassaan Concious Capitalism vuonna 2012, että yritykset ovat tärkein myönteinen muutosvoima yhteiskunnassa. Nyt, viitisen vuotta myöhemmin, tämä näyttäytyy konkreettisesti yhä useammin ja yhä useammissa yrityksissä: asiakkaat edellyttävät tekoja. Sosiaalisen median nousu on lisännyt painetta.

Jos yritys haluaa menestystä, yritysvastuun, yhteiskuntavastuun ja kestävyyden täytyy olla sen strategian ytimessä. Suomessa tämä on erittäin kriittistä tällä hetkellä esimerkiksi sote-alan yrityksille, joiden täytyy pystyä vakuuttamaan myös vastustajat kelvollisuudestaan, hyvyydestään ja luotettavuudestaan.

Eikä vastuullisuuden nousu ainakaan huonompaan suuntaan meitä vie. Yritys voi saada taloudellista tuottoa, kun se luo yhteistä arvoa muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Samalla yhteiskunta voi saada ratkaisuja ongelmiinsa.