Kommentti

Kati Haapakoski 17.2. 09:04

Kaikki edistävät terveyttä – tai ainakin lupaavat

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Kaikki suomalaiset terveyspalveluyritykset lupaavat edistää terveyttä. Mutta miten?

Terveyspalveluyhtiö Pihlajalinna julkisti brändiuudistuksensa viime lauantaina. Yhtiö pyrkii viestimään asiakkaille, että Pihlajalinna haluaa olla ensiluokkainen, suomalainen terveydenhuollon kumppani suomalaisille. Brändiuudistus tähtää siihen, että Pihlajalinna hoitaa ensisijaisesti terveyttä.

Mitä lupaavat muut terveyspalveluyhtiöt? Seuraavassa on otteita niiden verkkosivuilta. Yritäpä tunnistaa yritys.

Yhtiö 1: "Laadukkaat ja asiakaslähtöiset palvelumme edistävät suomalaisten terveyttä ja samalla koko suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia. Arvomme – osaaminen ja välittäminen ohjaavat toimintaamme sen kaikilla tasoilla. Visio on olla terveyden edelläkävijä."

Yhtiö 2: "Toimintaamme ohjaavat ydinarvot, joiden mukaisesti palvelussamme välittyy tieto ja taito, välittäminen ja vastuunotto, kumppanuus ja yrittäjyys, kasvu ja kehitys."

Yhtiö 3: "Olemme edistäneet suomalaisten terveyttä jo xx vuotta. Elämäntyönämme on asiakkaidemme hyvinvointi ja terveys, huolenpitomme kantaa läpi koko ihmisen elämän. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaamme viisaasti ja välittäen."

Yhtiö 4: "Keskeiset arvomme ovat erinomainen asiakaspalvelu - uudistuminen - esimerkillisyys. Arvomme näkyvät niin tavassa kohdata asiakkaamme kuin työyhteisössämme. Meillä on kehittynyt ja moderni työympäristö sekä avoin kommunikaatio. Tuemme osaamisen kehittämistä ja tarjoamme yksilöllistä, lämminhenkistä palvelua. Haluamme toimia asiakkaan eduksi etukäteen. Elämän hallinnan edistäminen, terveyden yksilöllinen seuranta ja voimavarojen suuntaaminen onnistumiseen ovat arjessamme mukana. Vastuullisuus, palvelualttius, positiivisuus ja ilo on meille tärkeää. Edistämme ihmisen terveyttä ja teemme hyvän tekemisen mahdolliseksi.”"

Yritys 5: "XX yhteensovittaa toimia, joilla lisätään väestön hyvinvointia ja sosiaalista osallisuutta sekä terveyttä ja toimintakykyä. Tavoitteena on, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen otetaan huomioon kaikissa päätöksissä ja toimissa. Kunnilla on vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä alueillaan."

Yhtiö 1 on Terveystalo, 2 on Mehiläinen, 3 on Aava, ja 4 on Diacor. Numero 5 ei ole yritys ollenkaan, vaan se on sosiaali- ja terveysministeriö STM.

Yritykset ovat kuuliaisesti sisäistäneet STM:n asettamat tavoitteet ja lupaavat noudattaa niitä. Toistaiseksi Pihlajalinnan, Terveystalon, Mehiläisen, Aavan ja Diacorin lupaukset ovat kuitenkin niin lähellä toisiaan, että niiden perusteella asiakkaan on mahdoton tehdä mieleistänsä valintaa. Terveyspalveluyrityksissä on jo nyt käytössä kekseliäitä ratkaisuja, mutta niistä kertominen tuntuu olevan vaikeaa.

Ylivertaista brändiä terveyspalveluyritysten joukossa ei ole. Alan kilpailu on kovaa ja  kovenee sote-uudistuksen jälkeen. Silloin erottautumisen merkitys kasvaa.

Muilla toimialoilla menestyjät ovat yleensä olleet rohkeita ja erottautuneet. Ne ovat myös luoneet jotain uutta koko toimialalle.

Terveyspalveluissa voittaja pystyy oikeasti tuomaan toimivia ratkaisuja sairauksien ennaltaehkäisyyn ja terveyden edistämiseen ja osoittamaan uskottavasti tulokset. Siinä on haastetta kerrakseen.