Kommentti

Mirva Heiskanen 12.9. 11:14 päivitetty 15.9. 09:57

Kirves, iPhone ja sinkkumuna

Arttu Laitala

Kirves on ollut olemassa kivikaudesta lähtien, iPhone vasta kymmenen vuotta. Sinkkumuna yrittää vasta.

Tämän päivän Helsingin Sanomissa on mukava juttu kirveestä. Kalevi Rantasen artikkeli kertoo, miten ihminen on kehittänyt kirvestä kivikaudesta lähtien. Tarpeellinen työkalu on muuttunut sitä mukaa kun ihminen on keksinyt parantaa sen käytettävyyttä ja teknologia on kehittynyt: kiviterä on muuttunut pronssiksi ja sen jälkeen teräkseksi. Vaikka moottorisaha keksittiin, kirveelle on yhä käyttöä. Suomessakin kirvestä on kehitetty, Heikki Kärnä kehitti vipukirveen ja useassa suomalaiskodissa on nykyisin Fiskarsin muotoilema kirves.

Moni on ideoinut parempaa kirvestä, mutta voittaja kulloinkin on ollut se, joka on osannut tuotteistaa idean mukavaksi käyttäjän käteen.

Älykännykkä iPhone on ollut olemassa vasta kymmenen vuotta, kirveeseen verrattuna mitättömän hetken. Aika tuntuu paljon pidemmältä – useammin länsimainen ihminen tarttuu nykyisin älykännykkään kuin kirveeseen.

Applen oivallus kymmenen vuotta sitten oli juuri helppokäyttöisyys. Vaikka muutkin matkapuhelinvalmistajat kehittivät laitteidensa käytettävyyttä miljoonilla euroilla, Apple teki helppoudesta ensimmäisenä totta.

Kymmenessä vuodessa osa kilpailijoista on saanut Applea kiinni, mutta yhä yhtiön tuotteita ympäröi sädekehä, joka lupaa uutta teknologiaa yhdistettynä hyvään designiin ja helppokäyttöisyyteen. Kaikki tämä näkyy yhtiön katteissa: tänään julkistettavan uuden iPhonen hinnaksi veikataan huikeaa 999 dollaria. Ulos vuotaneet ennakkotiedot puhelimesta rakentavat tuotteen markkinointia jo ennakkoon. Huhujen mukaan uusimmassa iPhonessa on muun muassa kasvojentunnistin.

Tuotteensa käytettävyyttä yrittää parantaa myös kananmunien tuottaja, osuuskunta Munax. Talouselämän jutussa pari vuotta sitten yhtiön toimitusjohtaja kertoi munantuottajien myyvän kananmunia alle tuotantokustannusten. Ratkaisuna oli, että tuottajat perustivat osuuskunnan – ja ennen kaikkea alkoivat ideoimaan uusia tuotteita. Ensin syntyi proteiinismoothie, sitten pakattu munavoi.

Uusin tuoteinnovaatio on valmiiksi pakattu ja kuorittu yksittäinen keitetty kananmuna, jota yrittäjät markkinoivat proteiinipitoisena luonnonmukaisena välipalana, sinkkumunana.

Välipalatuotteen elinkaari on lyhyempi kuin kirveen tai älypuhelimen. Voi olla, että sinkkumuna ei käy kaupaksi lainkaan, sillä monia yksittäisen kananmunan pakkaaminen ärsyttää enemmän kuin vaikkapa yksittäispakattu suklaapatukka. Munaxin ajatus ja tavoite on kuitenkin hyvä: helppokäyttöisyydellä ja tuotteistamisella lisää kiinnostavuutta perustavaraan – ja samalla lisää katetta myyjälle.