Totuus

Kati Haapakoski 22.9. 08:32

Koko yritys rakentaa brändin

Tiina Somerpuro
Kati Haapakoski

Armoton virhe on jättää brändi ja siitä huolehtiminen vain markkinoinnin, myynnin ja viestinnän harteille.

Suomalaiset arvostavat perinteitä, ja toisaalta perinteikkäät yritykset ovat hoitaneet brändejään ihmisiä miellyttävällä tavalla. Näin voi päätellä Markkinointi & Mainonnan ja Taloustutkimuksen Arvostetuimmat brändit 2017 -selvityksestä: Kymmenen arvostetuinta brändiä ovat tuttuja ja turvallisia. Vuodesta toiseen kärki on täyttynyt lähes samoista brändeistä hieman eri järjestyksessä.

Ylitse muiden on Fazerin Sininen. Se on pitänyt ykkössijaa yli kymmenen vuotta. Myös sen kattobrändi Fazer menestyy Suomessa.

Hyvin sijoittuvat myös Valion eri brändit, vaikka niistä vain voi yltää kymmenen arvostetuimman joukkoon.

Jopa yllättävän kovassa nosteessa ovat niin sanotut alkuperämerkit eli merkit, jotka kertovat esimerkiksi tuotteen alkuperästä ja tuotantotavasta. Kymmenen arvostetuimman listalle niistä päätyi peräti kolme: Joutsenmerkki, Hyvää Suomesta ja Avainlippu.

Alkuperämerkkien menestyminen kertoo ihmisten tottumusten muutoksesta laajemminkin. He ovat entistä kiinnostuneempia brändien tekemisestä – hyvässä ja pahassa. Yritysten teot vaikuttavat maineeseen.

Esimerkiksi Nokian Renkaiden arvostus romahti viimevuotisessa selvityksessä sen jälkeen, kun rengastestien huijaukset olivat paljastuneet. Yritys toimi nopeasti, pyysi anteeksi ja lupasi muuttua. Tänä vuonna Nokian Renkaat nousi taas ylöspäin, mutta ei kuitenkaan yltänyt aiemmalle tasolle.

Brändi muodostuu koko yrityksen toiminnasta. Jokaisen työntekijän täytyy ymmärtää, miten juuri hänen työnsä vaikuttaa asiakkaan kokemukseen ja sitä kautta yrityksen menestykseen. Tämä edellyttää ammattitaitoista johtamista.

Suomalaiset yritykset ovat paneutuneet markkinointiin laiskasti verrattuna esimerkiksi ruotsalaisiin. Etenkin kuluttajatuotteissa ruotsalaiset ovat valovuosien päässä suomalaisista. Kansainvälisesti menestyneitä brändejä ovat muun muassa Ikea ja H&M.

Armoton virhe on jättää brändi ja siitä huolehtiminen vain markkinoinnin, myynnin ja viestinnän harteille. Virhe se on jo yksin siksi, että markkinointijohtajalta vaaditaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Hänen täytyy johtaa asiakaskokemusta, mutta sen lisäksi hänen täytyy olla tehokas ja kartalla taloudesta. Hänen täytyy ymmärtää ROI eli markkinoinnin hyötysuhde ja pystyä sujuvasti keskustelemaan siitä ja muista asioista niin hallituksen, data scientistien kuin luovien tekijöidenkin kanssa.

Lue lisää Arvostetuimmat brändit 2017 -selvityksestä Markkinointi & Mainonta -lehden numerosta 16/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö