Kommentti

Risto Malin 18.10.2016 10:26

Kommentti: Allit, vatsamakkarat, takapuoli, rinnat... ja Suomi-brändi viedään käsistä

Arttu Laitala
Risto Malin on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Sympatiasyiden ohella suomalaisnaiset ovat innostuneet Neulomon vaatteista käytännön syistä, joita on ainakin neljä.

Kannattaako brändin, tuotteen ja valmistuspaikan kotimaisuutta korostaa? Kannattaa ainakin silloin, kun tekee tuotteita naisille.

Tuore esimerkki tästä on Nokian Neulomo, joka otti haltuunsa Nanson hylkäämään Nokian-tehtaan. Tehtaan lopettamispäätös ehti herättää surua paitsi Nanson vaatteiden käyttäjissä myös suomalaisesta teollisuudesta huolestuneissa kansalaisissa.

Nokian Neulomon myynti ja brändin tunnettuus ottivat harppauksen viime viikolla, kun Neulomon mallisto tuli yksinmyyntioikeudella Prismoihin läpi Suomen. Jo ennen tätä vaatteet olivat saavuttaneet mukavan nettisuosion.

”Verkon ja sosiaalisen median kautta tekemämme Neulomo-tuotteiden ennakkomyynnit ovat olleet häkellyttäviä: tuotteet on viety käsistä jopa muutamissa tunneissa. Esimerkiksi ensimmäisenä lanseeraamaamme mustaa Marika-tunikaa tilattiin useita tuhansia kappaleita jo ensimmäisen ennakkomyynnin aikana”, kertoi Neulomon myyntijohtaja, omistajiin kuuluva Marika Snellman Prisma-lanseerauksen yhteydessä.

Sympatiasyiden ohella suomalaisnaiset ovat innostuneet Neulomon vaatteista käytännön syistä. Näitä käytännön syitä on ainakin neljä.

”Allit, vatsamakkarat, takapuoli ja rinnat”, luetteli Snellman Helsingin Sanomissa lauantaina. Hän tarkoitti, että näitä kohtia vartalossaan suomalaisnaiset pitävät usein ongelmana. Siksi vaatemallisto kannattaa suunnitella asiakkaiden toiveiden mukaan ja jopa yhdessä heidän kanssaan.

Neulomo on jo osallistanut nettiasiakkaitaan vaatteiden suunnitteluun ja esimerkiksi värivalintoihin.

Nokian Neulomon tuotannon ja brändikuvan kivijalkoja ovat kotimaisuus, ekologisuus ja eettisyys. Hyviä valintoja - myös tutkimusten mukaan.

Esimerkiksi Suomalaisen Työn Liiton tutkimukset osoittavat, että nimenomaan naiset kiinnittävät paljon huomiota tuotteen ja brändin kotimaahan ja ovat ylpeämpiä suomalaisten tuotteiden ostamisesta kuin miehet.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.