Kommentti

Laura Kukkonen 13.6.2016 15:04 päivitetty 14.8. 15:40

Kommentti: Can't go west - länsimetrosta tuli (myös) viestintäkatastrofi

Jari Tomminen
Laura Kukkonen on Markkinointi&Mainonnan ja Talouselämän verkkotoimittaja.

Mainoskampanja on kuuluttanut näkyvästi Länsimetron elokuista starttia. Sitä ei tule. Nyt ihmetellään, missä tiedotuksen tukos syntyi.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen oli määrä mullistua 15. elokuuta 2016 Länsimetron vuoksi. Niin se mullistuukin, mutta luvassa saattaa olla vain kaaos.

Länsimetro viivästyy, eikä kukaan vielä tiedä kuinka paljon. Asiasta kerrottiin viime perjantai-iltana Länsimetron hallituksen päätöksen jälkeen.

Ilmoituksen jälkeen selvisi, että kyseessä on viestintäkatastrofi. Osapuolten kertoman mukaan hankkeen myöhästyminen tuli yllätyksenä monille.

Länsimetro-hankkeessa ovat mukana kolme keskeistä toimijaa: Länsimetro Oy rakentaa metron, jonka operoinnista vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL. Bussiliikenteestä vastaava Helsingin seudun liikenne HSL hoitaa myös matkustajaviestintää.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava ihmettelee Ylellä Länsimetro Oy:n suunnalta tulleen tiedotuksen "käsittämättömyyttä". HSL sai tiedon viivytyksestä vasta perjantaina.

"Tässä on esimerkiksi sellainen tilanne, että meillä on ollut kaikki mainoskampanjat päällä länsimetron avautumisen osalta", Rautava mainitsee Ylellä.

Vaikka metro ei liiku elokuussa, sen alta kitketyt bussilinjat lopettavat HSL:n ja liikennöitsijöiden välisten sopimusten umpeutuessa. HSL käynnisti korvaavan bussiliikenteen järjestelyt viikonlopun aikana.

Arvoitus on, missä vaiheessa hankkeesta vastaavat ovat saaneet tiedon mahdollisista viivytyksistä. Yle kertoo, että Espoon valtuuston puheenjohtajan Maria Guzeninan mukaan "huhuja on liikkunut pidemmän aikaa" viivytyksestä.

Vielä huhtikuun lopulla Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen vaikutti varmalta, että metro starttaa aikataulussa.

"15. elokuuta olemme tilanteessa, jossa tiedämme todella hyvin, että kaikki toimii. Käyttöturvallisuus on ehdottomasti ykkösasia, siitä pidämme visusti huolen", Kokkinen kertoi Talouselämälle.

Toukokuun puolivälissä HSL:n joukkoliikennesuunnittelun osastonjohtaja Tero Anttila kertoi Länsiväylässä, että länsimetron liikennöinnin alkuun varataan noin 70 bussin kapasiteetti neljäksi viikoksi mahdollisten häiriötekijöiden varalta. Tuolloin Anttila kertoi uskovansa, että länsimetro käynnistyy ajallaan.

"Aloitus on iso, siinä yhdistyvät metro, bussiliikenne, terminaali ja matkustajille tiedottaminen. Jokin asia voi kokonaisuudessa pettää", Anttila sanoi.

Oliko Anttilan lausunto lopun alkua?

Viime maanantaina Länsimetron Kokkinen kertoi, että Länsimetron valmistuminen aikataulussa selviää juhannukseen mennessä. Tuolloin Kokkinen kertoi STT:lle, että "metrossa on vielä paljon järjestelmiä, joiden kanssa on tehtävää".

Kokkinen kuitenkin sanoi, että alkuperäinen suunnitelma elokuun aloituksesta on "vielä mahdollinen", mutta kertoi yhtiön tiedostavan aikataulun riskit.

Tällä hetkellä tilanne länsimetron ympärillä on sekava ja syyllisiä tiedonkulun solmuihin etsitään. Joukkoliikenteen käyttäjien kannalta tilanne on erityisen hämmentävä, koska varasuunnitelmista ei ole tietoa ja aiemmin toteutettu viestintä on keskittynyt vahvasti alkuperäiseen päivämäärään.

Mainos- ja designtoimisto 358:n Länsimetrolle suunnittelema kampanja on pyörinyt näkyvästi HSL:n kanavien lisäksi ulkomainonnassa, sosiaalisessa mediassa, verkossa ja printissä.

Mainonnalla on korostettu metron tuovan muutoksia joukkoliikenteseen elokuussa 2016. M-symbolin ja metrosta tutun oranssin värin ympärillä pyörivän mainonnan lausahdukset voidaankin nyt helposti muuttaa uuteen muotoon.

Can't go west.

Ei mennyt niin kuin Drumsössa.

Tunnelin päässä pimeää.

Enkä halua edes ajatella, mihin muotoon vääntyy yhtenä iskusanana käytetty Länsimetroseksuaalit.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö