Kommentti

Matti Kankare 21.9. 12:25

Kommentti: Voihan uber!

Annamari Tolonen
Matti Kankare on Talouselämän ja Markkinointi&Mainonnan toimittaja.

Suomi vapauttaa taksiliikenteen kilpailulle, mutta Uberille ei tarjota oikotietä onneen.

Uberin Suomen maajohtaja Joel Järvinen on todennäköisesti pettynyt mies. Tiistaina liikenneministeri Anne Berner (kesk) esitteli voitonriemuisesti hallituksen liikennekaariesityksen, jossa taksit ovat mukana ratkaisussa ministerin tahdon mukaisesti.

Käytännössä ratkaisu tarkoittaa, ettei taksien määrää tai niiden hintoja jatkossa enää rajoiteta tai tarkalleen ottaen niitä ei rajoiteta vuoden 2018 heinäkuun jälkeen.

Sitä ennen taksit saavat ajaa kuten ennenkin ja sitä ennen Uberin "palkkaamat" taksikuskit saavat tottua tulojensa menettämiseen valtiolle, jos kiiinni jäävät. Helsingin hovioikeuden päätös tuli ministerille tänään kuin manulle illallinen.

Hovioikeus katsoi kahden Uber-kuskin tapauksissa olleen kyse ammattimaisesta henkilöiden kuljettamisesta, johon vaaditaan taksilupa. Uber-kuljettajat kuljettivat itselleen entuudestaan tuntemattomia ihmisiä korvausta vastaan. Asiakkaat valikoituivat puhelinsovelluksen kautta sattumanvaraisesti.

Tienatut rahat menivät valtiolle. Hovioikeuden mukaan poliisin tutkinnassa ja syyttäjän syyteharkinnassa on parhaillaan yhteensä jo noin 60 muuta Uber-asiaa.

Kiitos ja hei vain Uberille.

Vain hullu ottaa enää riskin siitä, että menettää kuukausien palkan valtiolle siitä syystä, että kyyditsee ihmisiä omassa autossaan, vaikka Uber kuinka houkuttelisi liittymään järjestelmään.

Järvinen väisteli Uberin vastuuta Talouselämän haastattelussa viime keväänä sillä, että kuljettajat ovat itsenäisiä toimijoita, jotka päättävät itse tekemänsä työn määrän ja että Uber tarjoaa vain sovelluksen, jonka avulla toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat tilata kyytejä Uber-kuskilta.

Näinhän jakamistalous voi periaatteessa toimia. Uberin suurin ansio onkin softassa, joka toimii niin kuin pitääkin.

Puhelinsoittoihin ja tekstiviesteihin perustuva taksien nykyinen tilausinfrastruktuuri toimii välillä tehottomasti ja jopa huonosti.

Jos Uberista jotain toivoo jäävän jäljelle, niin tilausteknologian. Uberin sovellus on jo yli 100 000 suomalaisen kännykässä.

Tavataan siis vajaan kahden vuoden päästä. Kuskille kuuluu kuskin palkka, valtiolle vain siitä maksettavat verot.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö