Kommentti

Ismo Virta 23.10. 13:17

Lisää höpöhöpöä, vähemmän tietoa – idiootit pilaavat autofirmojen verkkosivuja

Outi Järvinen
Ismo Virta

Verkon merkitys kuluttajien autovalinnoissa kasvaa, mutta autofirmat huonontavat sivustojaan. Ylenpalttinen omakehu syrjäyttää sivustoilla faktatiedot.

Verkosta löytyvän tiedon merkitys kuluttajien autovalinnoissa kasvaa jatkuvasti. Käytännössä jokainen autoliikkeeseen renkaita potkimaan lähtenyt on ensin perehtynyt tai ainakin yrittänyt perehtyä automalliin merkin verkkosivuilla. Moni on myös etukäteen surffaillut automerkin keskustelupalstoilla.

Siksi onkin perin omituista, että maahantuojien ylläpitämät merkkien verkkosivut muuttuvat lähes aina kehnommiksi ja sisällöltään heppoisemmiksi, kun verkkosivu päätetään uudistaa. Yleislinja on se, että kuluttaja saa nähdä entistä enemmän vaivaa löytääkseen sivuilta oikeaa tietoa. Tiedon sijaan merkkien ja autoliikkeiden verkkosivut tursuavat merkin omakehua, "kivoja" videoita, ylipäätään isoja kuvia jotka vaihtuvat itsekseen hengästyttävään tahtiin niin, että mistään ei edes tahdo saada kiinni.

Autofirmojen verkkosivuilla vierailu on muuttunut raivostuttavan hälyn keskellä tiedonjyvien etsimiseksi ja mitä suurempi on häly, sitä todennäköisemmin oikeaa tietoa ei sivustoilta edes löydy.

Surullisia esimerkkejä tarjoavat kaksii Suomen valtamerkkiä, Toyota ja Volkswagen. Ennen kummankin verkkosivuilta löytyi vanha kunnon "tekniset tiedot" -palikka. Esimerkiksi Toyotan sivuilla saattoi verrata saman automallin eri  moottoriversioiden teknisiä tietoja helposti ja kätevästi. Sama onnistui Volkswagenin sivuilla.

Ei onnistu enää.

Joku idioottimainen verkkosivumaakari on ilmeisesti saanut uskoteltua maahantuojille, että "tekniset tiedot" -palikka on auttamattoman vanhentunut. Niinpä niitä ei enää kummankaan sivulta löydä.

Jos siis kuluttaja tahtoo esimerkiksi vertailla saman automallin eri moottoriversioita tai saman moottorin suoritus- ja kulutusarvoja eri automalleissa, se on tehty mahdottomaksi tai ainakin hyvin vaikeaksi. Tai jos kuluttaja haluaa vaikkapa  selvittää auton keskeiset mitat, sekään ei onnistu ainakaan helpolla. Vanhoina hyvinä aikoina kaikki nämä tiedot löytyivät kootusti juuri "tekniset tiedot"- osasta.

Vaikka esimerkiksi kulutustiedoilla ei olekaan paljon tekemistä todellisen kulutuksen kanssa, autojen tai moottoreiden keskinäiseen vertailuun ne kuitenkin soveltuvat, koska kaikki valehtelevat suunnilleen yhtä paljon.

Mikä on polttoainesäiliön koko?

Entä tavaratilan koko?

Suurin sallittu perävaunumassa jarruttomana ja jarrullisena?

Auton kantavuus?

Minkä kokoisilla renkailla auto toimitetaan?

Kuinka pitkä ja leveä auto on, peilit ulkona ja sisään käännettynä?

Nuo kaikki ovat autovalinnalle oleellisia tai jopa ratkaisevia tietoja, jotka useimmista entisaikain "tekniset tiedot" -osista selvisivät. Mutta koitapa selvittää verkkosivuilta samat tiedot esimerkiksi Toyota RAV4 Hybridistä, Volkswagen Tiguanista, Ford Kugasta tai Nissan X-Trailista. Ford ja Nissan nimittäin ovat menneet samaan hullutukseen kuin Toyota ja Volkswagen. Tekniset tiedot löytyvät parhaimmillaan erikseen ladattavan pdf-esitteen viimeisiltä sivuilta. Siis tosi hankalasti ja hitaasti. Ja vaikkapa Nissan X-trailista moni noista asioista ei selviä yhtään mistään.

Luulisi, että automyyjätkin turhautuvat etsiessään epätietoisten kuluttajien kysymyksin vastauksia, jotka olisi helposti voinut kertoa jo nettisivuilla.

Autosta jo valmiiksi kiinnostunut verkkovierailija haluaa nimenomaan autosta yksityiskohtaista tietoa, ja verkkosivun pitää se asiakkaalle tarjota mahdollisimman vaivattomasti. Siinä perinteiset taulukot ovat tehokkaimpia. Autosta kiinnostunut kyllä jaksaa taulukkoonkin perehtyä.

Onneksi verkkoidiootit eivät vielä ole päässeet pilaamaan kaikkien automerkkien sivuja.

Mercedeksen sivuilta löytyy helposti iso kasa teknisiä tietoja ja mittoja. Samoin BMW:n, Audin ja Volvon. Vähän parempien autoja siis uskalletaan markkinoida ihan asiallisilla faktatiedoillakin.

Se on mielenkiintoista, että Volkswagen -konsernin eri merkkejä markkinoidaan eri strategioilla, vaikka autojen maahantuojakin on sama eli Kesko.

Volkswagenin ja Audin lisäksi kolmas merkki eli Skoda tarjoaa sekin sentään tekniset tietonsa taulukkomuodossa, mutta sillä on eri maahantuoja, Helkama auto. Seat taas on Suomessa pikkuinen merkki.

Autojen verkkosivujen tekijöiltä on unohtunut yksinkertainen perusasia.

Jos kuluttaja tulee verkkosivuille, hän on jo kiinnostunut autosta. Kiinnostuksen herättämisessä hyvä keino ovat maksetut mainokset. Kiinnostusta ei enää tarvitse herättää merkin omilla sivuilla. Kiinnostuksen voi kyllä sammuttaa, jos kuluttaja ei saa etsimäänsä eli tietoa.

Kaikkein urpointa on haaskata yhtään sanaa verkkosivuilla esimerkiksi siihen, että myyjä kehuu auton ulkonäköä. Sen voi jokainen arvioida ihan itse eikä näkemys siitä muutu, että verkkosivun myyntiteksti vakuuttaa auton hienostunutta tai dynaamista ulkomuotoa. Kaikki myyjän ulkonäköhehkutukset ovat ihan yksinkertaisesti silkkaa roskaa.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.