Kommentti

Mirva Heiskanen 16.2. 09:39

Markkinointioppia Supercellistä: miljoonat eivät auta, jos et kuuntele asiakasta

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen on Talouselämän uutispäällikkö.

Supercell kertoi eilen huipputuloksesta ja antoi ilmaisen oppitunnin markkinoinnista. "Mikään määrä markkinointia ei tee keskivertopelistä hittiä", Ilkka Paananen sanoi eilen.

Peliyhtiö Supercell julkisti eilen tuloksensa. Helsingin Ruoholahdessa medialle puhunut toimitusjohtaja Ilkka Paananen antoi samalla myös hyvän oppitunnin markkinoinnista.

Kuluttajan huomion saaminen on Supercellin elinehto, sillä se taistelee hurjilla markkinoilla: erilaisia pelejä on maailmassa useita satoja tuhansia. Näistä kymmenen pelatuinta peliä nappaa käytännössä noin kolmanneksen markkinoista. Pelin on siis parasta päästä isojen joukkoon.

Komeetan lailla maailmanmenestykseen nousseen suomalaisyhtiön viime vuosi oli kaksijakoinen. Supercell  teki historiansa parhaan tuloksen. Vain parin sadan ihmisen voimin yhtiö teki 917 miljoonan euron käyttökatteen.

Ilkka Paanasen mukaan tulos parani, koska markkinointibudjetti pieneni 450 miljoonasta 300 miljoonaan.

Supercellin kasvu kuitenkin pysähtyi, koska yhtiön Clash Royale -peli jäi kesällä Pokémon Gon jalkoihin. Näin kävi, vaikka juuri kesällä Supercell markkinoi peliään vimmatusti.

"Jengi ajattelee, että totta kai Supercellin pelit menestyvät, kun niillä on varaa käyttää niin paljon markkinointiin. Mikään määrä markkinointia ei tee keskivertopelistä hittiä", Ilkka Paananen sanoi Talouselämä-lehden mukaan eilen tiedotustilaisuudessa.

Tämän onkin ensimmäinen opetus: jos tuote ei ole kunnossa, mikään markkinointi ei pelasta sitä. Paanasen mukaan pelaajat eivät tykänneet pelin tietystä palauteominaisuudesta, mutta Supercell ei ollut muuttanut sitä.  Yhtiö kuitenkin tarttui ongelmiin.

"Tiimi ei panikoitunut vaan istui alas ja ryhtyi kuuntelemaan pelaajia", Paananen kertoi.

Opetus numero kaksi: kuuntele asiakasta, älä aliarvioi palautetta.

Miksi Pokémon Go sitten vei ilmatilan niin monelta muulta peliltä? Graafisilta ominaisuuksiltaan varsin vaatimaton ja yksinkertainen peli synnytti globaalin ilmiön, joka perustui paljolti sosiaalisuuteen ja täysin uuteen ideaan, joka yhdisti pokemonien maailman todelliseen maailmaan.

Opetus  numero kolme: etenkin nuorisolle suunnatun tuotteen tai palvelun pitää kutittaa kunnolla. Pokémonia oli pakko pelata, jos halusi kuulua joukkoon.

Supercellin viime vuoden neljäs opetus on se, että kampanjoinnin ajoitus ratkaisee paljon.  Silloin kun Pokémon jyräsi, Supercellin mahtavat markkinointieurot valuivat hukkaan. Clash Royale alkoi taas vetää pelaajia syksyllä, vaikka Supercell samaan aikaan vähensi markkinointia. Tuolloin yhtiö oli saanut pelinsä kuntoon ja pahin Pokémon-into jo hiipunut.

Paananen kertoi yhtiön myös uudistaneen markkinointiaan. Uutta on Clash on Clans -peliin liittyvä animaatiosarja ja e-peliturnausten järjestäminen. Tässä tuleekin vielä pari oppia: Vähemmällä rahalla voi saada enemmän aikaan, eikä kuluttajabrändi ei ole koskaan vain tuote tai palvelu. Sen pitää olla osa ihmisten elämäntapaa ja identiteettiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yritysviestintä

25.03.2017 13:12

Ovatko kuluttajabrändit muuttumassa aktivisteiksi?

Yhä useampi yritys on osallistunut ajankohtaiseen keskusteluun ja ryhtynyt toteuttamaan yhteiskunnallista markkinointia myös Suomessa. Ei ole yhdentekevää, miten ja millä keinoin yritys ulostulonsa toteuttaa.