kommentti

Ilkka Jauhiainen 9.6. 13:10 päivitetty 12.6. 10:34

Odotan soittoa puhelinmyyjältä, mutta en Alexandrialta

Arttu Laitala
Ilkka Jauhiainen on M&M:n ja Talouselämän toimittaja.

Puhelinmyyntiä haukutaan turhaan. Henkilökohtainen kontakti asiakkaaseen on jo harvinaisuus.

En tunne ketään, jotka odottaisi soittoa puhelinmyyjältä. Se on sääli, sillä hyvin tehtynä puhelinmyyntiä on tehokas ja kätevä tapa tehdä kauppaa. Lehtien tilauksista suurin osa tehdään puhelinmyyntinä.

Jos nyt saisin puhelinsoiton HBO:lta ottaisin heti tilauksen ja jos se olisi mahdollista, valtuuttaisin HBO:n katkaisemaan Netflixin tilauksen. Ei siksi, että Netflix olisi huono vaan siksi, että olen katsonut sen tyhjiin.

Puhelinmyynnin ongelmia ovat heikko kohdentuminen ja huonosti kirjoitetut myyntipuheet. Nämä ovat myynnin johdon ongelmia. Se, että osa myyjistä on ammattitaidottomia, johtuu työn vaikeudesta. Ihmiset vaihtuvat, koska harva pääsee tavoitteisiin.

EU:n ensi vuonna voimaan tuleva asetus saattaa rajoittaa yhtiöiden mahdollisuuksia soittaa potentiaalisille asiakkaille.  Jos puhelinsoittojen määrä laskee, on niiden oltava entistä parempia ja tehokkaampia.

Tässä on myös suuri kehitysmahdollisuus. Henkilökohtainen kontakti on nykyään harvinaista. Sitä voi jalostaa tuputtamisesta kohti neuvontaa ja asiakaspalvelua.

Samalla sähköinen profilointi evästeiden avulla, eli netissä saitilta toiselle seuraavat mainokset, on entistä ärsyttävämpää, koska kuluttajalle tulee sellainen olo, että joku seuraa perässä vuorokauden ympäri. Mainosten sijaan, olisi kannattavampaa kohdentaa sisältömarkkinointia.

Lopuksi esimerkki siitä, miten puhelinmyyntiä ei kannata tehdä.

Sain soiton Alexandria Pankkiiriliikkeestä. ”Tässä Adeline”, sanoi nuori nainen. Hän oli hyvin miellyttävä ja osasi kuunnella mahdollista uutta asiakasta. Mutta, mutta.

Ilmoitin heti alkuun, että en ole kiinnostunut ostamaan mitään. Adelinen mukaan mukaan kyse ei sitten olllutkaan sijoitustuotteiden tuputtamisesta.

”Ihan kutsuisin sinut tänne toimistolle käymään. Tutustumiskäynnille meidän toimistoon. Oletko palkansaaja vai yrittäjä?”

Soitto tuli siis summa mutikassa. Ilmeisesti Alexandria ei tiedä minusta muuta kuin nimen ja puhelinnumeron. Adeline kertoi, että Alexandria halusi keskustella ajankohtaisista raha-asioistani ja sivistää minua.

”Perimmäinen ajatus on saada suomalaiset tietoiseksi sijoittamisen ja säästämisen vaihtoehdoista.”

Siis mitä Alexandria haluaa tehdä? Sivistää suomalaisia vai myydä tuotteita? Jos Alexandria todella haluaa sivistää, niin yritys on varmaan tyytyväinen siinäkin tapauksessa, että suomalaisten rahatietämys kasvaa, mutta he ostavat kaikki sijoitustuotteet vaikkapa Mandatumilta ja OP:sta.

Pankkiiriliikkeen kannattaisi aloittaa asiakkaan lähestyminen avoimesti. Muutoin tulee sellainen tunne, että jahas, juksaaminen alkoi jo.

Ei myymistä tarvitse hävetä. Se on hieno taitolaji.

Minua on aiemminkin pyydetty Alexandriaan käymään. Vuosia sitten he halusivat neuvoa veroasioissa. Ehdotin, että tuon kaikki lippulappuset mukanani ja he täyttävät veroilmoitukseni sillä välin kun juon kahvia. Tapaaminen jäi sopimatta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

21.07.2017 11:41

Onhan naisen takakontti hyvässä kunnossa?

Mainoksissa naiset esitetään yhä yksipuolisesti ja yleensä mieskatseen kautta. Body positivity -liike tähtää katsomaan naisia eri kuvakulmasta.