Kommentti

Maija Tamminen 31.1. 20:39 päivitetty 1.2. 09:37

Oikea Media on sittenkin väärä

Jari Tomminen

Uusi julkaisija osoittaa, että emme ole turvassa Breitbart-ilmiöltä. Kun vaihtoehtomedioiden genre monipuolistuu, niiden erottaminen perinteisistä medioista on entistä vaikeampaa. 

Suomessa aloitti maanantaina uusi vaihtoehtomedia, Oikea Media.

Uusi arvokonservatiivisuutta julistava julkaisija sanoo antavansa äänen ”hiljaiselle enemmistölle”, joka ei sen mukaan ole päässyt kuultaviin perinteisessä mediassa. Avauskirjoituksessaan lehti lukee tähän varjoon jääneiden joukkoon ihmiset, jotka vastustavat sukupuolineutraalia avioliittoa, monikulttuurisuutta ja EU-keskeisyyttä.

Muun muassa Helsingin Sanomia ja Yleä nimeltä kritisoiva Oikea Media avaa Suomessa uudenlaisen, hienostuneemman pelin tiedonvälityksen hämmentämisessä. Yleisö joutuu entistä tarkemmin punnitsemaan, mitä totuus tarkoittaa ja mistä oikeaa tietoa saa.

Oikea Media on konseptina vaarallinen ja ovela: Julkaisu haluaa tehdä pesäeron MV-lehden kaltaisiin valemedioihin vaikka vaihtoehtomediaksi itseään nimittääkin. Se horjuttaa luottamusta mediaan uskottavalla ulkoasullaan ja vihjauksillaan perinteisiin journalistisiin arvoihin sitoutumisesta. Kyseenalaista nimivalinnasta puhumattakaan.

”Valta- ja vastamedian välinen kärhämä on vain lisännyt perinteisiin journalistisiin arvoihin sitoutuneen median kysyntää. Ja nyt siihen on vastattu”, sivusto toteaa lanseerauskirjoituksessaan.

Oikean Median takana ovat päätoimittaja, maahanmuuttokriittisistä kirjoituksistaan tunnettu tiedetoimittaja Marko Hamilo ja kustantaja, niin ikään maahanmuuttokriitikkona tunnettu kirjailija Joonas Konstig.

Soitin Marko Hamilolle kysyäkseni häneltä, mitä Oikean Median journalistiiin arvoihin sitoutuminen käytännössä tarkoittaa. Hamilon mukaan Oikea Media ei aio hakeutua median itsesääntelyelin JSN:n valvonnan piiriin luottamuspulan vuoksi.

”En luota JSN:ään. Mielestäni sen luottamus on mennyt yhtä lailla alas kuin suurimman osan journalisteistakin. Sillä ei ole käytännössä enää mitään arvoa. Meidän ei ole tarkoitus liittyä jäseneksi.”

Kun tiedustelin, mitä ohjeita he sitten noudattavat, sain vastaukseksi seuraavan toteamuksen:

”Journalistien etiikan melkein jokaisen pykälän takana me varmasti ollaan.”

”Ajatus on, että noudatamme perinteisiä journalistisia arvoja, kyllä kaikki tietävät mitä ne tarkoittavat. Jutut pitävät paikkansa.”

Myöhemmin Hamilo määritteli sähköpostitse, että Oikea Media on toisessa päässä vaihtoehtomedioiden jatkumoa kuin MV-lehti, jota hän nimittää vaihtoehtomedioiden Seiskaksi. Sen sijaan Oikea Media on "oman genremme Suomen Kuvalehti. Pyrimme asialliseen tyyliin, hillityn konservatiiviseen ulkoasuun, huoliteltuun kieleen ja faktojen tarkistamiseen sekä lähdekritiikkiin".

Oikea Media -nimen Hamilo kuittasi sanaleikiksi. ”Yhtäältä valemedioita riittää niin valtavirta- kuin vaihtoehtopuolellakin, me olemme se oikea media joka tarkistaa faktansa ja suhtautuu kriittisesti lähteisiinsä. Toisaalta olemme avoimesti oikeistolainen tai konservatiivinen media maassa, jossa lehdistö on talouskysymyksissä kallellaan vasemmalle ja arvokysymyksissä liberalismiin.”

Julkaisun selaaminen jättää Hamilon sanat huomioiden pintaan kylmän hien. Se on jo beetaversiona kokonaisuus, jolla on mahdollisuus johtaa harhaan sivustolle eksynyt valistunutkin lukija.

Toivoa sopii, että tällaisille sivustoille ei löydy Suomesta rahoittajia ja mainostajia kansainväliseen malliin. Muuten olemme taas askelen lähempänä Yhdysvaltain vaaleissakin suuren roolin kaapannutta Breitbart-ilmiötä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

26.09.2017 13:01

Ylen huonot selitykset

Väliaikaisen päätoimittajan Marit af Björkestenin tapa puolustella virheitä ei vakuuttanut. Yle Uutisten uusi pomo voi ottaa mallia koripallokentiltä.

Kauppa

26.09.2017 13:41

Franchising-ketjut aikovat kasvaa roimasti

Franchising-alan tiistaina julkaiseman kasvuselvityksen mukaan alan yritykset ennakoivat selvästi ripeämpää kasvua kuin pk-yritykset keskimäärin.