Kommentti

Henrik Muukkonen 16.6. 09:30

Parhaimmistokin epäonnistuu komeasti

Antti Mannermaa

Some ei tiedä itsekään, mitä mieltä se on.

Kevätkauden ehkä kuoliaaksi vaietuin markkinonnin ennuste-epäonnistuminen oli Adoben Euroviisuennustus.

Adobe analysoi 29 miljoonaa Euroviisuihin liittyvää sosiaalisen median aktiviteettia enne kisaa. Analyysin mukaan Belgian edustaja Blanche oli vahvin voittajaehdokas.

Adoben analyysin mukaan kärkikymmeniköksi piti muodostua Belgia, Italia, Ranska, Kreikka, Iso-Britannia, Saksa. Irlanti, Australia, Sveitsi ja Bulgaria.

Miten kävikään? Voiton vei Portugali, josta Adoben tutkimus ei maininnut sanallakaan.

On toisaalta helpottavaa, että maailman kärkikastiin kuuluva digitaalisen markkinointiinkin erikoistunut yritys erehtyy some-ennusteissaan näin pahasti.

Sehän kertoo vain siitä, että some ei ole ennustettavissa eikä some tiedä itsekään, mitä mieltä se on. Sama pätee ihan perinteiseenkin mediaan.

Toisaalta monet yritykset maksavat maltaita siitä, että joku seuraa ja ennustaa somea heidän puolestaan.

Ehkä ei pitäisi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö