Kommentti

Elina Hakola 2.12. 08:46

Pitchaaminen on vaikeaa

Annamari Tolonen
Elina Hakola on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Kylmiltään lavalle ei voi mennä, eikä vitsi pelasta pois tilanteesta.

Kolme minuuttia aikaa. Ole kiinnostava, koukuttava ja jää mieleen. Ole hauska, mutta tyylikkäästi. Ei vitsejä ohi aiheen.

Kerro tarpeeksi, älä liikaa, mutta ei liian vähän. Tee kiinnostavia slideja ja tarjoile heti alkuun koukku, mutta pidä yleisö otteessa loppuun saakka. Puhu hyvää englantia. Onko paita puhdas?

Älä lue paperista tai puhelimen näytöltä, vaan suoraan yleisölle. Valmistaudu tarkentaviin kysymyksiin.

Ääni tarkertuu kurkkuun ja jännitys pistää huohottamaan. Kädet tärisevät, jalat tärisevät, ääni tärisee.

Nyt kaikki peliin, tämä on se hetki, kun on mahdollisuus saada sijoittaja, asiakas tai yhteistyökumppani kiinnostumaan. Älä pilaa mahdollisuutta.

Hengitä.

Näin Slushissa muutamia pitchaustilaisuuksia, joissa yrittäjä esittelee yritystään tai tuotettaan sata- tai jopa tuhatpäiselle yleisölle.

Osa esiintyjistä oli kokeneita puhujia. Sellaisia, jotka vastaavat mielikuvaa startup-yhteisön menestyjistä. Osan puolesta jännitti koko kolme minuuttia, että pääseekö esiintyjä esityksensä loppuun.

Suuren yleisön eteen ei ole helppo nousta todistamaan, että juuri minun ideani on uniikki, erilainen ja maata mullistava.

Slushin pitchauskilpailut olivat hyvä muistutus siitä, että esiintyminen ei ole helppoa. Sitä täytyy harjoitella ja itsevarmuutta voi esittää tarvittaessa. Kylmiltään lavalle ei voi mennä, eikä vitsi pelasta pois tilanteesta. Esitys vaatii paljon harjoittelua, valmisteluita ja toistoja.

Jokainen puhuja, joka nousi lavalle tiiminsä puolesta liikeideaa esittelemää, ansaitsee aplodit ja valitsemansa virvokkeen.