Kommentti

Elina Hakola 16.3. 12:19

Poliitikko tarvitsee viestintäapua

Annamari Tolonen
Elina Hakola on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Poliittinen viestintä on muuttunut niin monimuotoiseksi, että poliiitikko ei selviä siitä yksin.

"Kalja kusettaa, Seppo ei", julistaa Vasemmistoliiton kokkolalaisen kunnallisvaaliehdokkaan, Seppo Tastulan vaalimainos. Tastulan mainos levisi eilen kulovalkean tavoin sosiaalisen median kanavissa. Esimerkiksi puolueen puheenjohtaja Li Andersson jakoi kuvan Instagramissaan. Iltalehti kysyi otsikossaan "Tässäkö kuntavaalien huvittavin mainos?"

Kunnallisvaaleissa näkee aina luovia vaalimainosten toteutuksia, kun taas suurempiin piireihin siirryttäessä mainoksen muuttuvat usein asiallisemmiksi, mitäänsanomattomiksi ja tyhjyyttään kumiseviksi vaalilauseiksi.

Vitsit voivat tuoda huomiota, mutta vaalien jälkeen poliitikon pitäisi pysyä otsikoissa myös asiateemoilla. Tunteisiin vetoavalla viestinnällä media tarttuu aiheeseen herkemmin. Median kiinnostus takaa sen, että poliitikon ajamat asiat ja saavutukset tulevat äänestäjien tietoon.

Sosiaalisen median kanavat viestinnässä ovat hyvä alku, mutta eivät riitä. Sosiaalisessa mediassa yleisö odottaa reaktioita, kannanottoja ja aktiivisuutta. Poliitikolla on hyvä olla mietittynä linja, miten viestintänsä hoitaa.

Moni kuvittelee, että sosiaalinen media on mullistanut poliittisen viestinnän, mutta puheviestinnän professori ja politiikan dosentti Pekka Isotaluksen mukaan näin ei ole. Tosin kaikki ei ole aivan ennallaankaan.

Gaudeamus-kustantamo julkaisi tällä viikolla Isotaluksen kirjoittaman kirjan Mediapoliitikko, jossa kirjailija toteaa, että poliittinen viestintä on muuttunut niin monimuotoiseksi, että poliiitikko ei selviä siitä yksin.

Kokeneet ja menestyneet poliitikot miettivät päätöksiä tehdessään, miltä asiat näyttävät mediassa. Ilmiö on laajentunut pitkälle politiikan ulkopuolellekin. Isotalus kertoo, että urheilulajeja, jopa pesäpalloa, on kehitetty televisioystävällisemmiksi.

Median kanssa pärjätäkseen poliitikot tarvitsevat viestinnän ammattilaisia avukseen, sillä itse työkin on pääasiassa erilaisia viestintätilanteita. Isotaluksen mukaan poliittinen viestintä vaatii kuitenkin erityisosaamista, jota ei välttämättä perinteisellä viestintätaustalla kartu. Suomesta puuttuvat Amerikan mallin spin doctorit, median pyörittäjät, mutta poliittinen viestintä ammattimaistuu koko ajan.

Menestyneimmät poliitikot osaavat yhdistää huumorin, tunteet ja asiakysymykset. Kukaan menestyneistä poliitikoista ei viesti yksin.

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...