Kommentti

Jani Niipola 25.9. 12:05

Pöytä on katettu Helsingille

Jani Niipola on Kauppalehden toimittaja.

Ajattelin pitkään, että italialaisiin tai ranskalaisiin verrattuna suomalaiset suhtautuvat ruokaan välttämättömänä polttoaineena. On mahtavaa tunnustaa olevansa totaalisen väärässä.

Suomi ja erityisesti Helsinki ovat keikkuneet jonkin aikaa erilaisten maailmalla tehtävien "cooliusrankingien" ja Paras kaupunki asua -listojen kärkisijoilla. Asiaan voi suhtautua kahdella tavalla: voi irvaillen kysyä, mitä hyötyä listasijoituksista on. Tai sitten voi ottaa jokaisen sijoituksen pienenä plussana, mitata oikeasti, missä ja mitä puhutaan sekä miettiä, miten huomio hyödynnetään.

Helsingin kaupungin markkinoinnissa on onneksi valittu jälkimmäinen vaihtoehto. Hyvää työtä on tehty vuosia ja se näkyy koko ajan voimakkaammin. Helsingin uusi ilme on osoittautunut erittäin monipuoliseksi ja onnistuneeksi, erilaiset tapahtumat tekevät laajaa yhteistyötä keskenään ja kaupungissa syntyy koko ajan uusia, kiinnostavia ilmiöitä.

Haastattelin Habitaren yhteydessä japanilaista ja korealaista sisäänostajaa, jotka olivat Finpron kutsumana Suomessa tapaamassa suomalaisia muoti- ja muotoilualan yrityksiä Helsingissä. Tällaiseen juttutuokioon tulee aina refleksinä sujautettua kysymys, joka mukailee yhtä klassista suomalaista arvoitusta: mitä ulkomaalaiset ajattelevat meistä?

Aluksi hermostutti, kun vastaukset kysymykseen siitä, mikä Suomessa on tällä hetkellä kiinnostavinta eivät koskeneetkaan muotia tai muotoilua. Kovin juttu oli suomalainen ruoka.

Helsingin kaupungin markkinointi ja M-Brain ovat parina vuonna analysoineet Helsingissä kaupungin vieraina olleiden toimittajien kirjoittamia juttuja. Yli 200 artikkelin analyysi antaa kuvaa kokonaisuudesta. Helsingistä ja Suomesta kirjoitetaan laajasti; kyseisessä media-analyysissä on käyty läpi vain juttuja, joita ovat kirjoittaneet Helsingin kutsumat toimittajat.

Tia Hallanoro Helsinki Marketingistä korostaa, että analyysejä kehitetään edelleen, mutta trendejä näkyy jo. Vuonna 2015 juttujen yleisin mainittu teema oli juuri ruoka ja siihen liittyvät tapahtumat Ravintolapäivästä Streats-katuruokatapahtumaan. Allas Sea Pool ja Löyly ovat lisänneet saunateeman yleistymistä Helsinki-jutuissa vuonna 2016. Saunan edellä oli kuitenkin edelleen suomalainen ruokakulttuuri.

Saunan suosioon olemme tottuneet, mutta suomalaisen ruokakulttuurin maine saattaa tulla yllätyksenä. Kaupungille luultavasti ei, sillä Helsingin kolme ruokastrategia – Ville Relander, Timo Santala ja Milla Visuri – ovat tehneet mainiota työtä pitkäjänteisesti. Helsinki on ruokakaupunki.

Ajattelin pitkään, että italialaisiin tai ranskalaisiin verrattuna suomalaiset suhtautuvat ruokaan ravintona: välttämättömänä polttoaineena. Mikä muu selittäisi einesten suosion? On mahtavaa tunnustaa olevansa totaalisen väärässä.

Suomalaiset suhtautuvat ruokaan samalla intohimolla kuin ketkä tahansa muut. Meillä on sen lisäksi poikkeuksellisen laadukkaat raaka-aineet, joiden puhtaus ja aitous erottuu joukosta maailmalla.

Pöytä onkin katettu helsinkiläisille ravintoloille. Helsingistä rakennetaan tosissaan lay over -keidasta Aasiasta ja Aasiaan matkaaville ja siinä ravintolat avainasemassa. Ruokakaupungin maineen vakiinnuttaminen vaatii vielä useammalta ravintolalta uusia ideoita ja rohkeutta, mutta onneksi tärkeät perusasiat luonnollisuudesta ja puhtaudesta ovat kunnossa.

Sanotaan sama niin, että koko Suomi ymmärtää. Maaseutua ei ehkä voi tuoda, mutta onneksi sitä näköjään voi viedä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.