Kommentti

Matti Kankare 17.3. 09:58 päivitetty 20.3. 12:20

Reilusti vaan mersukaupunki

Annamari Tolonen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Valmet Automotiven autotehdas antoi mielettömän brändipuustauksen Uudellekaupungilla. Nyt se pitää hyödyntää.

Kommenttia tarkennettu 20.3.2017 kello 12.15.

Uudellakaupungilla on positiivinen ongelma. Huhtikuun 19. päivä 400 vuotta täyttävä Kustaa II Aadolfin perustama merenrantakaupunki elää vuosikymmenen vauhdikkainta aikaa.

Kaupungin suurin työnantaja Valmet Automotive rekrytoi paraikaa yli tuhatta uutta ihmistä autotehtaan palvelukseen. Loppukesällä autojen rakentajia on kaupungissa jo 3 000.

Viimeisimpään, 500 henkilön rekrytointiin,  tuli 2 370 hakemusta. Suuria ilmoistusplakaatteja ei tarvittu. Merkittävässä roolissa olivat näkyvyys verkossa sekä sosiaalisessa mediassa, kertoi Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo.

Verkko kiittää, kaupallisen median ilmoitushankkijat vähemmän.

Perinteisellä palstametreillä mitattuna autotehtaan, mutta samalla Uudenkaupungin saama pr-arvo lasketaan sadoissa tuhansissa ellei miljoonissa euroissa.

Valmet Automotive toteutti omaa oppiaan tehokkaan yksinkertaisesti: mietti mitä mediaa ja sen lukijoita ja katsojia kiinnostaa. Tuhatsata uutta työpaikkaa oli viesti, joka meni perille kaikkialla.

Jo vuosia pikku hiljaa näivettyneelle Uudellekaupungille autotehtaan nousu tulee kuin jumalan henkäys, mistä pitää saada kiinni.

Kuntien ja kaupunkien brändäys on kasvanut myös Suomessa, mutta pienille kunnille se on ollut enemmän tai vähemmän sekä ylivoimaista että toisarvoista puuhastelua.

Viimeksi tammikuussa tekniikan tohtori ja brändiasiantuntija Seppo Rainisto teilasi Ylen haastattelussa kuntien sloganeita, että ne ovat pahimmillaan niin huonoja, että niille nauretaan.

"Uusikaupunki - Elämää" -slogan sai todella masentavan tuomion, arvosana neljä ja arvio: "Vähän liian lyhyt, kaikki kunnat voisivat sanoa näin. Uudessakaupungissa on paljon onnistumisia, kuten autoteollisuutta, jota pitäisi tuoda esiin. Yksi tai kaksi sanaa lisää. Haisee mainostoimistoyrittämiseltä."

Voiko mainosalaa pahemmin teilata? Voiko Uudenkaupungin päättäjiä pahemmin teilata?

Uudenkaupungin täytyy herätä. Neljäsataa vuotta on kunniakas ikä niin kaupungille kuin vasta sata vuotta täyttävälle Suomelle.

Bränditohtorin mielestä kuntienkaan slogan ei voi olla vain iskulause, vaan sen tulee perustua substanssiin.

Sanokaa reilusti vaan mersukaupunki!

Tarkennus: Uudenkaupungin viestintäkoordinaattori Sonja Stenman viestittää, että "Uusikaupunki - elämää" -slogan on esiintynyt kaupungin kotisivuilla yläbannerissa ja pienessä määrin markkinointimateriaalissa vuosia sitten.

Mitään virallista päätöstä Elämää-sloganista ei ole kaupungissa tehty eli se ei ole Uudenkaupungin virallinen tai edes epävirallinen slogan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).