Kommentti

Jani Niipola 1.12. 08:46

Slush ja seinille hyppimisen voima

Kyllä seinille hyppimistä pari päivää jaksaa, kun potentiaalinen palkinto on niin suuri.

Jani Niipola on Kauppalehden toimittaja.

Suomalaisia tapahtumailmiöitä Slushia ja Nordic Business Forumia yhdistää ainakin yksi asia. Tapahtumista on eniten mielipiteitä niillä, jotka eivät ikinä ole käyneet paikalla.

Yhdeksättä kertaa järjestetyn Slushin päätapahtuma Messukeskuksessa keräsi paikalle 2300 yritystä ja 17000 vierasta. Samalla Slush on yhdeksässä vuodessa laajentunut myös virallisiin sivutapahtumiin eli urheiluteknologiaan keskittyvään Smashiin ja nimessään fokuksen paljastavaan Slush Musiciin.

Jos Slush oli ennen kuin loskainen versio Piilaaksosta ahdettuna kahteen päivään, siitä on tullut enemmän täkäläisen teknologiayhteisön erityisyyttä juhlistava uniikki tapahtuma, joka yhdistää suomalaisuuden ja kulttuurijätti SXSW:n parhaat puolet.

Slushissa tuntuu tarinan voima ja jokaisella vapaaehtoisellakin on bisnesidea. Tapahtuma on kuin 17 000 pitchiä ahdettuna Messukeskukseen ja vähän sen ympärillekin.

Parin päivän ajan kaupunki on täynnä tarinoita. Kiinalaisen peliyhtiön edustaja kertoo, että Suomi on Slushissa sivuroolissa, sillä hän tulee Helsinkiin tapaamaan amerikkalaisia. Piilaakson rokkitähtisijoittaja Chris Sacca puolestaan pohdiskeli keskiviikkona kohtaamista pääministeri Juha Sipilän kanssa. Uberin ja Twitterin alkuvaiheen sijoittaja Sacca on autuaan tietämätön mediakohusta ja kertoo Sipilästä inhimillisen tarina.

Samaan aikaan muutama virallinen delegaatio prinssejä ja Teslan johtoa pyörii Helsingissä ilman virallista roolia etsimässä uusia ilmiöitä. Suomen supertähti Ilkka Paananen tekee tietysti kuten Ilkka Paanasen kuuluu eli kiittää Twitterissä Slushin vapaaehtoisia ja kiteyttää yhden Slush-merkityksen: "this event means so much for our community."

Slushissa esillä on tarinan voima, urheiluteknologian tapahtumassa Smashissä myös seinille hyppimisen voima.

Markkinoinnin kannalta yksi innostavimmista tarinoista tänä vuonna on suomalaisen Augmented Climbing Wallin tarina. Smashissa esillä ollut ACW on sinulle tuttu heti, kun näet yrityksen videon, jonka oletkin nähnyt jo Facebookissa.

Videolla kaksi miestä käyttää ACW:n tuotetta eli pelaa kiipeilyseinällä Pong-tyyppistä peliä. Videoon ei ole ahdettu huumoria, tuote on hauska.

ACW:n video on hyvän mainosvideon esimerkki. Se kertoo silmänräpäyksessä, mistä tuotteessa on kyse ja jättää halun kokeilla.

Liikunnan pelillistämisen, augmented realityn ja seinäkiipeilyn yhdistävä tuote sai jykevää markkinointiapua juuri viraalivideolta. Kaksi markkinointikysymystä Slushin hengessä: mikä on “viraalin” raja ja mikä merkitys viraalivideolla on myynnin kannalta?

“Teimme videon ja se keräsi 28 miljoonaa katselukertaa, joiden päälle sitä on katsottu eri mediasivuilla varmaan 100 miljoonaa kertaa. Saimme vastata sähköposteihin kuukauden”, kertoo Augmented Climbing Wallin toimitusjohtaja Raine Kajastila.

Kysyntä räjähti ja Augmented Climbing Wallilla on pari positiivista ongelmaa. Ensinnäkin tuotannon on vaikea pysyä mukana myynnin tahdissa. Toisaalta demoaminen on rankkaa, kun toimitusjohtajakin joutuu hyppimään seinälle koko ajan esittelemään tuotetta.

Sellaista startup-yrittäjän arki kai Slushissa on. Seinille hyppimistä aamusta iltaan, mutta kyllä sitä pari päivää jaksaa, kun potentiaalinen palkinto on niin suuri.