Kommentti

Laura Kukkonen 17.7. 11:06

Some-mainonnan ristiriita kärjistyy kesällä

Outi Järvinen
Laura Kukkonen on M&M-lehden toimittaja.

Facebook tuo mainoksia pian viestisovellukseenkin. Henkilökohtaisessa tilassa pääsee läpi vain fiksulla ja oikein kohdistetulla mainonnalla.

Mainostajien kuuluu haluta olla siellä, missä kuluttajatkin ovat. Nykyisin se paikka on yhä useammin sosiaalinen media.

Somen tärkein tarkoitus ihmisille on lisätä kommunikaatiota ja vuorovaikutusta sekä ylläpitää ja luoda yhteisöjä. Yrityksetkin yrittävät saavuttaa kuluttajien huomion ja kerätä mahdollisen oman porukan, joka ostaa, antaa palautetta ja tuo lisää asiakkaita.

Kesällä Suomi hiljenee ja mainontakin vetäytyy.

Paitsi somessa.

Sosiaalinen media on aina mukana. Se saattaa olla mökkilaiturilla lekottelijan ainoa mediaväline viikkokausiin - kirjoja lukuun ottamatta. Instagram, Facebook ja Snapchat täyttyvät kesävarpaista ja järvimaisemakuvista. Toiset pakenevat kauemmaksi, mutta älypuhelin on kaikkialla mukana ikuistamassa lomamuistot myös kanssaihmisten verkkokalvoille.

Tällä logiikalla mainostaja kannustaa kesällä itseään satsaamaan "some-presenssiin". Se on halpaa, nopeaa ja ainoa tehokkaalta tuntuva paikka markkinoida.

Instagram-mainosten määrä räjähti omassa älylaitteessani pari viikkoa sitten. Motivaatio avata sovellus laski jokaisen mainospäivityksen ja lomapäivän myötä. Sovelluksen kuvavirtaa selatessa on katsottava kuva vuorollaan. Huomasin ajattelevani, että en halua nähdä kutsumattomia vieraita Instagramissani. Olin tottunut siihen, että saan palvelussa vain sitä mitä tilaan. Some-loma alkoi kuin itsestään.

Mainosten ilmestyminen some-kanaviin ärsyttää. Se keskeyttää ihmisen itse luoman ja valikoiman todellisuuden. Hyvä some-sovellus on henkilökohtainen tila. Tällöin mainostajasta voi tulla tunkeilija.

Markkinoinnin ikuinen ongelma kärjistyy somessa. Kuluttaja haluaa kokea, että hän itse voi valita kuluttamansa sisällöt ja brändit, joita moni kuitenkin seuraa somessa ihan vapaaehtoisesti.

Some-mainos voi hyvinkin osua kohteeseen, jos käyttäjän asenne mainostajaa tai tuotetta kohtaan on valmiiksi positiivinen tai sisältö on tarpeeksi tenhoavaa. Joskus on myös hyvä saada muistutus siitä, mitä onkaan tarjolla.

Kun Facebookin viestisovelluksessa Messengerissä alkaa pian näkyä mainontaa, toivon markkinoijien ottavan mahdollisuuden vastaan maltilla ja älykkäästi. Pahimmassa tapauksessa ärsyttävä some-mainonta vie kuluttajat muualle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

21.07.2017 11:41

Onhan naisen takakontti hyvässä kunnossa?

Mainoksissa naiset esitetään yhä yksipuolisesti ja yleensä mieskatseen kautta. Body positivity -liike tähtää katsomaan naisia eri kuvakulmasta.