kommentti

Matti Virtanen 15.9. 11:09 päivitetty 15.9. 12:18

Suomalaisten toimittajien seteliselkärankaisuus paljastui – vai paljastuiko sittenkään?

Matti Virtanen on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Mynewsdesk-yhtiön nettikysely on nollatutkimus, jonka perusteella ei voi tehdä mitään luotettavaa kansainvälistä vertailua.

Tässä lehdessä julkaistiin eilen uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset toimittajat suhtautuvat kansainvälisessä vertailussa poikkeuksellisen myönteisesti brändiviestintään.

Jopa 15 prosenttia suomalaisista sanoi jo työskentelevänsä brändeille, kun tutkimuksen globaali keskiarvo oli kahdeksan prosenttia. Joka neljäs suomalainen journalisti sanoi olevansa avoin tälle mahdollisuudelle, kun koko aineistossa keskiarvoksi tuli joka viides.

Journalistiliiton edustaja sanoi Marmain juttussa olevansa jossain määrin yllättynyt tuloksesta. Hän arveli syyksi sitä, että "markkinoinnillisissa toimeksiannoissa" toimittaja voi laskuttaa enemmän kuin tiedotusvälineelle kirjoittaessaan.

Vanhojen ja hyväpalkkaisten toimittajien keskuudessa kaupalllisten viestien kirjoittamista pidetään yleisesti "huoraamisena" tai siirtymisenä "pimeän puolelle", mutta nuoremmilla näyttää tosiaan olevan vähemmän tällaisia estoja.

Ennen kuin ripottelemme tuhkaa päällemme ja tuomitsemme nuoret eettisesti kelvottomiksi, pari kommenttia Mynewsdesk-yhtiön "tutkimuksesta". Aivan oikein, lainausmerkit ovat tässäkin paikallaan.

Ensinnäkin tutkimuksen metodologia jää epäselväksi. Raportin mukaan Mynewsdesk teki heinäkuussa 2017 määrällisen tutkimuksen (survey), jonka kohderyhmänä oli toimittajia, päällikkötoimittajia, freelancereita ja tiedottajia Britanniasta, Pohjoismaista, saksankielisistä maista sekä Australiasta ja Kanadasta. Siinä koko maailma, jonka pohjalta on laskettu "globaaleja keskiarvoja".

Vastaajia oli 3 175, joista 65 prosenttia journalisteja ja 35 viestinnän, PR:n tai markkinoinnin ammattilaisia. Raportissa ei kuitenkaan kerrota perusjoukkoa, jolle kysely suunnattiin, eikä vastausprosenttia kahdessa eri ryhmässä. Mitään mainintaa ei ole myöskään virhelähteistä. Arvailun varaan jää myös, miten vastaajia lähestyttiin.

Mitä jos journalistien vastausprosentti Suomessa oli hyvin alhainen, esimerkiksi 20, ja viestintäihmisten prosentti vastaavasti 80? Siinä tapauksessa pitäisi olla todella huolissaan siitä, että edes firmojen omat tiedottajat eivät usko brändeihinsä.

Kysely oli tietysti englanninkielinen, mikä saattaa vaikuttaa vastusten jakaumaan. Avainkysymys kuului seuraavasti: "How would you feel about putting your skills to work on behalf of a brand, i.e. blogging for a branded media site, writing for a brand magazine...?"

Vapaasti suomennettuna: "Mitä ajattelisit osaamisesi käytöstä jonkun tuotemerkin palveluksessa, esimerkiksi bloggaamisesta tuotemerkin verkkosivulla tai kirjoittamisesta tuotemerkin aikakauslehteen?"

En tiedä millaisia asiakaslehtiä muualla maailmassa keskimäärin julkaistaan, mutta suomalaiselle tulevat todennäköisesti ensimmäisenä mieleen Pirkka, Yhteishyvä ja Blue Wings. Käsi ylös kaikki, jotka ovat valmiita tuomitsemaan noihin lehtiiin kirjoittavan kollegan.

Mynewsdesk ilmoittaa tarjoavansa "tehokasta ratkaisua digitaalisen viestinnän tarpeisiin erilaisille organisaatioille". Tällä kertaa niitä digitaalisen viestinnän tarpeita ei ollut kovin hyvin määritelty, eikä mahdolliseen ongelmaan tarjottu ratkaisu ollut erityisen tehokas.

Näitä kyselyjä sopii kyllä tehdä jatkossakin, mutta kun tällä palstalla on ennenkin varoitettu tutkimus-sanan käytöstä, niin kerta kiellon päälle: nettikyselyt eivät ole tutkimusta, vaan korkeintaan selvityksiä. Niistä voi antaa journalistisia pisteitä, mutta tieteenä ne ovat ns. nollatutkimusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.