Kommentti

Seija Holtari 14.2. 19:03

Terveysyhtiöt hiovat aseitaan – luvassa brändien tappajaiset

Karoliina Paavilainen
Seija Holtari on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Terveyspalveluiden valinnanvapaus pyyhkäisee kartalta tuttuja brändejä. Tuorein uhri on Dextra, seuraava Diacor.

Terveysyhtiö Pihlajalinna ilmoitti viikonloppuna, että se lakaisee vuosikymmeniä lääkärikeskuksissa käytössä olleen Dextra-brändin maton alle. Dextra tuli osaksi Pihlajalinnaa, kun yhtiö osti pääkaupunkiseudulla vahvan lääkäriasemien ketjun muutama vuosi sitten.

Pihlajalinna on nimenä tuntematon, Dextra varsin tunnettu niillä paikkakunnilla, joilla se toimii. Pihlajalinna kuitenkin päätti, että käyttöön jää yksi brändi ja se on Pihlajalinna. Muutos tapahtuu seuraavien parin vuoden aikana.

Pörssiyhtiö Pihlajalinna sanoo tiedotteessaan suoraan, että brändilinjaus on valmistautumista valinnanvapauden laajenemiseen. H-hetki on tammikuussa 2019, mutta toimipisteiden verkoston, ilmeen ja brändilupausten pitää olla terässä jo aiemmin.

Dextra on esimerkki brändien tappajaisista, joita alan yrityksissä on nyt meneillään. Terveysyhtiöihin on kertynyt tukuttain brändejä, kun ne ovat ostelleet pieniä ja keskikokoisia kilpailijoitaan. Viimeistään nyt on valinnan paikka.

Oma-alkuisissa brändiviritelmissä on ruuhkaa. Jostain syystä moni terveysyhtiö on ollut ihastunut juuri tähän alkuliitteeseen.

OP Ryhmä otti viime kesänä käyttöön Pohjola-brändin rakenteilla olevassa sairaalaketjussaan. Helsingissä jo tutuksi tulleen Omasairaalan kyltti vaihdettiin Pohjolaksi.

Mehiläinen on käyttänyt kuntien terveyskeskusten pyörittämisessä OmaLääkärisi-brändiä ja suun terveydessä OmaHammaslääkäri-nimeä. Sähköisen asioinnin palveluja se niputtaa OmaMehiläiseen.

Pihlajalinna puolestaan on toiminut Pihlajalinna-brändillä vain kuntien ulkoistamissa palveluissa. Se pyörittää kuntien terveysasemia Omapihlaja-brändin alla. Kuntien kanssa perustettujen yhteisyritysten nimet viittaavat lähinnä paikkakuntiin.

Suurista terveysyhtiöistä Terveystalo on jo pitkään brändännyt ostamansa yritykset Terveystalon alle. Seuraavaksi kirves osunee Diacor-brändiin, kunhan Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyy yrityskaupan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö