Kommentti

Laura Kukkonen 15.5. 12:12

Toistuva painajainen ruokakaupassa

Jari Tomminen
Laura Kukkonen on M&M:n ja Talouselämän toimittaja.

Jos voisin luopua yhdestä pakollisesta askareesta elämässäni, se olisi ehdottomasti ruokakaupassa käynti.

Ruokakaupan asiakaskokemukseen vaikuttavat yleensä useat negatiiviset tekijät samanaikaisesti. Ostokset tulee tulee tehtyä työpäivän jälkeen, nälkäisenä, väsyneenä ja pakon edessä. Pahinta on se, että suurin osa kanssakuluttajista on täysin samassa tilanteessa. Ruuhka-aikana hevi-osastolla törmäily, kapeilla käytävillä puikkelehtiminen ja hitaimmassa kassajonossa odottaminen kiristävät jokaista.

Hämmästyttävintä tässä painajaisessa on se, että se liittyy kaupalliseen toimintaan. Luulisi, että yritykset, kauppaketjut ja kauppiaat haluaisivat houkutella asiakkaita ostoksille myös ajatuksella, että asiakas saa ostosten ohella miellyttävän kokemuksen.

Kaikkien on pakko syödä, eikä ruokaostosten tekemistä ole välttämättä mahdollista tai ainakaan kannattavaa ulkoistaa.

Käyttävätkö yritykset siis tätä pakkoa hyväkseen? Miltei kaikki aikuiset käyvät säännöllisesti ruokaostoksilla, joten kokemusta ei ole tarvinnut tehdä miellyttäväksi. Asiakasvirta on varma, jos on alueen ainoa kauppa. Suomessa K-kauppa ja S-kauppa saattavat sijaita vastapäätä toisiaan. Tällöin asiakas valitsee oven lompakossa lepäävän kanta-asiakaskortin tai päivän tarjoustuotteen perusteella.

Ruokakaupoilla on vielä valtavasti tekemistä asiakaskokemuksen kehittämisessä. Kokemuksesta voi saada kilpailuetua varsinkin tiheään asutuilla alueilla. Saatan valita ruokakaupan sen perusteella, millainen mielikuva minulla on kyseisen paikan käyntikokemuksesta. Voin jopa poiketa työmatkareitiltäni välttääkseni hämyisän ja meluisan ruokakauppakäynnin. Useimmiten tyydyn kuitenkin miettimään, mistä saan tarvitsemani tuotteet varmimmin ja nopeimmin.

Toivottavasti vielä joskus nautin ruokaostosten tekemisestä. Ruokakauppa voi olla paikka, josta saa inspiraatiota, uusia ideoita ja palvelua. Uuteen kauppaan siirtyminen ei saisi olla vaikeaa, vaan jokaisesta myymälästä pitäisi löytää tuotteet yhtä helposti. Tilojen tulee olla avarat ja valoisat. Tarjoukset ja kampanjat täytyy panna esille niin, ettei niitä vahingossa ohita.

Tänäänkin työpäivän jälkeen suuntaan kauppaan ostamaan vessapaperia ja puurohiutaleita. Kärsin hetken painajaisesta, jotta voin jatkaa oikeaa elämääni.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö