Kommentti

Julia Ylä-Outinen 5.7. 12:37

Tuntematon sotilas -vedestä jää paha maku suuhun

Outi Järvinen
Julia Ylä-Outinen

Hyvä markkinointi ei saa asiakasta tai kuluttajaa tuntemaan, että häntä pidetään tyhmänä. Joskus suomalaisuudella ratsastamisesta jää ikävä maku suuhun.

Hartwall Vichy on lokakuussa ensi-iltansa saavan, 100-vuotiasta Suomea juhlivan Tuntematon sotilas -elokuvan yhteistyökumppani. Nyt Hartwall markkinoi Vichyjä painattamalla 0,5 litran pullojen etiketteihin suosikkikirjan ikonisten hahmojen nimiä.

Hartwallin markkinoinnin Aapeli Helkkulan mukaan Vichyllä on paljon yhteistä romaanin ja elokuvan kolmen päähenkilön kanssa.

"Kuten Tuntemattoman sotilaan hahmot Rokka, Hietanen ja Koskela, myös Hartwall Vichy on vahva ja itsevarma, mutta kuitenkin aina pilke silmäkulmassa", Helkkula analysoi.

Kun ajattelen kuplavettä, tuo kuvaus ei varsinaisesti ole ensimmäinen, joka tulee mieleeni.

Elokuvien ja tuotteiden yhteistyössä ei sinänsä ole mitään uutta, mutta olisi hyvä pohtia, minne kaikkialle ja millä tavalla yhteistyökumppani voidaan änkeä. Se, että Vichy painaa pelkästään hahmojen nimet pulloihinsa, saa kuluttajan tuntemaan itsensä vain aliarvioiduksi.

Sinänsä ei ole yllättävää, että Suomen 100-vuotiasta itsenäisyyttä juhlistaa Tuntemattoman sotilaan kolmas filmatisointi: sodan kuvasto myy suurelle yleisölle. Sota on olennainen osa itsenäistymistämme ja historiaamme, mutta Suomi voisi välillä kokeilla profiloitumista muutenkin kuin sen kautta.

Aiemmin tänä vuonna markkinoinnin hyvän maun rajoista on herättänyt keskustelua Instagram-tili, jonne on kerätty naurettavimmat Suomi 100 -juhlavuodella ratsastavat tuotteet.

@paskatsuomi100tuotteet-tililtä löytyy muun muassa makaronia, hauta-arkku ja "Juhlapuukko" – siinä vasta välineet itsenäisyyden juhlistamiseen. Helsingin Sanomien Nyt-liitteen juttu kertoo, että osa tuotteista on virallisesti mukana Suomi 100 -ohjelmassa, mutta osa yrityksistä on ottanut teeman käyttöön itse. Muun muassa JuhlaSuomi-makkara ja Suomen itsenäisyyden juhlakalu -dildo ovat hypänneet itse juhlavuoden kelkkaan.

Isänmaata ylistävät tuotteet kiinnostavat ihmisiä. Mauttomuuden raja on kuitenkin näköjään helposti ylitettävissä. Rakastettujen Suomi-ikonien käyttäminen markkinoinnissa voi joskus toimia, mutta asiaan täysin liittymätön tuote tai tapa markkinoida sitä on lähinnä naurettava.

Kuluttajan voi olla esimerkiksi vaikea nähdä, millä tavalla Vichy profiloituu "vahvaksi ja itsevarmaksi, kuten Tuntemattoman sotilaan hahmot".

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö