Kommentti

Tarja Kuittinen 6.4. 11:26

Turha haaveilla talousihmeestä, jos emme opi ymmärtämään asiakasta

Tarja Kuittinen

VTV:n tarkastusraportti on karua luettavaa: markkinointiin ei Suomessa uskota, joten asiakkaan tarpeet jäävät huomioimatta.

Valtion tarkastusviraston (VTV) torstaina julkistama tarkastusraportti suomalaisyritysten investointien edistämisestä on harvinaisen selväsanainen havaitsemistaan puutteista.

"Suomi häviää kilpailijamaille markkinoinnin arvostuksessa ja osaamisessa", raportissa todetaan.

Haastattelujen perusteella syntyy kuva valtiosta, jossa insinöörijohtoiset yritykset tekevät innovaatioita, joita eivät osaa myydä.

”Suomella on insinöörejä, mutta voisiko Suomi houkutella myyntimiehiä muista EU-maista? Ihmisiä, jotka ovat ulospäin suuntautuneempia. Esimerkiksi eteläeurooppalaiset voisivat tulla tekemään markkinointia ja Suomesta tulisi tekninen osaaminen,” ihmetteli yksi haastatelluista asiantuntijoista.

Markkinointia kuvaillaan alaksi, jota ei ylimmässä johdossa arvosteta. Sitä pidetään "pehmeänä alana", "luonteenpiirteenä" pikemminkin kuin opittuna taitona ja ammattiosaamisena.

Raportin mukaan markkinoinnin arvostuksen puute näkyy suoraan tuloksissa. Meillä on muita maita, ja varsinkin Ruotsia ja Tanskaa vähemmän kansainvälisesti tunnettuja brändejä. Tästä syntyy itseään ruokkiva noidankehä: kun maailmalla ei tunneta suomalaisia brändejä, on kansainvälisiä yrityksiä vaikea houkutella Suomeen. Tästä tuorein esimerkki lienee nopeasti kasvavan pilvipalveluyhtiön AWS:n uusi datahub, joka perustetaan Tukholmaan – ei siis Helsinkiin.

Asiakkaan ymmärtämisen puutetta pidetään yleisesti Nokian hiipumisen syynä. Nokiassa askarreltiin teknologiahuumassa sen sijaan, että olisi kartoitettu, mitä kuluttajat oikeasti haluavat.

Tuntuu vaikealta ymmärtää, ettei näin suuren kokoluokan sokeudesta olisi vieläkään opittu mitään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.