Kommentti

Saara Koho 15.11. 11:29 päivitetty 15.11. 13:50

Upea pakkaus voi ratkaista ostopäätöksen – ketkä ovat muotoilun uudet tapiowirkkalat?

Arttu Laitala
Saara Koho on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Pakkaus erottelee tuotteet toisistaan ja luo brändimielikuvaa. Parhaimillaan pakkaus on paitsi kätevä käyttöesine myös upeaa designia.

Olen kaupassa ostamassa kasvorasvaa. Valikoima on laaja. Minkä näistä purnukoista valitsen?

Järkevä ihminen tutkisi rasvojen ominaisuuksia, raaka-aineita ja koostumuksia, vertailisi litrahintoja ja valmistusmaita. Onko tuotteessa käytetty säilöntäaineita tai mineraaliöljyjä?

Oma logiikkani on suunnilleen tämä: muovipurkissa olevan rasvan täytyy olla laadukkaampaa kuin muovituubissa olevan, lasipurkkiin pakattu on hienompaa kuin muovipurkissa oleva, pahviin pakattu lasipurkki on hienompi kuin pakkaamaton brändi. Jos koko kokonaisuus on kultainen, aina parempi!

Tämä on tietenkin kamalaa luonnonvarojen haaskausta, turhan pakkausjätteen synnyttämistä.

Ihminen ei kuitenkaan ole ostoksissaan tai käyttäytymisessään järin rationaalinen, kuten tämän vuoden taloustieteen nobelisti Richard Thaler ja aiempi voittaja Daniel Kahneman ovat panneet merkille.

Pakkauksella on valtava merkitys ostopäätökseen. Se erottelee tuotteet toisistaan, luo laatumielikuvaa, kertoo brändin tarinaa ja antaa informaatiota tuotteen sisällöstä.

Parhaimmillaan pakkaus on paitsi käyttöesine myös itsenäinen taideteos ja ilo silmälle. Ajatelkaa vaikkapa Tapio Wirkkalan suunnittelemaa Finlandia-vodkapulloa, jossa on Ultima Thule -sarjasta tuttu jäätä muistuttava pinta.

Olen ostanut pelkän pakkauksen perusteella esimerkiksi teetä (Clipper), viiniä (Live-a-little), kuivashampoota (Four reasons), saippuaa (Natura Siberica) ja hajuvettä (Lanvin). Alitajuisesti olen todennäköisesti ostanut pakkauksen tai etiketin perusteella vaikka mitä!

Pakkausmuotoilu on mitä tärkein osa tuotteen markkinointia. Siihen nähden suomalaisten kauppojen hyllyillä on luvattoman paljon vanhanaikaisia, epäkäytännöllisiä ja rumia pakkauksia.

Alan huippuja palkitaan esimerkiksi Pentawardsissa. Voittajatöitä näkee täällä.

Suomessa on paljon pakkausten valmistuksen osaamista. Esimerkiksi Metsä Groupilla ja Stora Ensolla on kasvavat pakkausbisnekset.

UPM Raflatacin tarroja on kosmetiikassa, elintarvikkeissa ja viinipulloissa. Tarrabisnes on UPM:n kasvuala.

Metsäyhtiö Ahlström-Munksjön mielenkiintoinen avaus ovat biohajoavat kahvikapselit, joiden on tarkoitus korvata alumiiniset kilpailijansa.

Kotkamills puolestaan on tuonut markkinoille valikoiman muovittomia, täysin kierrätettäviä kuluttajapakkauskartonkeja.

Vielä kun pakkausmuotoilussa syntyisi uudet klassikkonsa. Wirkkala suunnitteli Finlandia-vodkapullon vuonna 1969.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.