Kommentti

Ninni Myllyoja 13.1. 11:09

Vaikea toimitusjohtaja vaihtoon

Karoliina Paavilainen
Ninni Myllyoja on Talouselämän ja Faktan uutispäällikkö.

Rekrytointikonsultin tiukka neuvo: vaihda vaikea toimitusjohtaja, koska hän on firmasi tärkein markkinointihenkilö.

Markkinointitaustaiset henkilöt ovat viime aikoina nousseet yrityksensä ylimpään johtoon, viimeisimpänä IBM:n maajohtaja Mirva Antila. Tämä on hyvä asia, koska toimitusjohtajan on hyvä ymmärtää, että kaikki mitä yritys tekee, on markkinointia.

”Minä lasken markkinointiin kaikki breafingit, aamupalatilaisuudet ja etukäteen suunnitellut, usealle asiakkaalle suunnatut proof of concept -tilaisuudet. Kaiken tulee olla osa yhtä suunnitelmaa. Minulle se on niin yksinkertaista, että kaikki tehdään samaan maaliin”, Antila kertoi M&M:n haastattelussa.

Myös rekrytointi on markkinointia: toimitusjohtajan on tiedettävä, minkälaista osaamista hänen yrityksensä tarvitsee, miten yritykseen houkutellaan parhaimmat osaajat ja miten kehitetään ja vaalitaan tuota osaamista.

Toimitusjohtajan oma persoona on avainasemassa tässä prosessissa.

”Jos olette firmassa, joka on tunnettu huonoista päätöksistä ja vaikeista persoonista, neuvoni on: älkää rekrytoiko. Lähtekää hoitamaan päätökset kuntoon ja hoitakaa vaikeat persoonat sivummalle”, pitkän uran johdon suorahaussa tehnyt Pro-Sourcen toimitusjohtaja Markku Kaijala neuvoi kollegoilleen Rekrytoi tuloksia, älä toimenkuvia -kirjansa julkistamistilaisuudessa tiistaina.

”Olen kerran joutunut rekrytointiprosessissa sanomaan yrityksen hallituksen puheenjohtajalle, että emme pysty palkkaamaa teille markkinointijohtajaa, koska toimitusjohtajanne ja firman osakas valitettavasti ei ole semmoinen henkilö, joka luo luotettavuutta”, hän paljasti.

Mitä sen jälkeen tapahtui? Toimitusjohtaja sai lähteä. Sen jälkeen firmaan saatiin uusi markkinointiosaaja ja toimitusjohtaja.

Kaijalan mukaan yleisin syy avainhenkilön irtisanoutumiseen on huono johtaminen ja heikko esimies. Kun avainhenkilö tai henkilöt lähtevät, tilalle yritetään rekrytoida uusia – vaikka todellisuudessa toimitusjohtajasta pitäisi päästä eroon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.