Kommentti

Pekka Lähteenmäki 24.11.2016 09:00

Voi Viking, nyt sinusta tuli kiinalainen

Karoliina Paavilainen
Pekka Lähteenmäki on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Kelpaako risteilyasiakkaalle kiinalaislaiva, joka avaa Aasian telakoille väylän kilpailuun suomalaisia vastaan?

Joskus on vaan pakko ostaa, kun niin halvalla saa. Moni on kuitenkin jo oppinut, että kannattaa valita kiinalaisen työkalun sijaan merkkituote, vaikka vähän kalliimpi Bahco.

Ne sahat ja pihdit muuten tehdään vielä lähes kokonaan Euroopassa.

Varustamolle laiva on työkalu, jossa tärkeitä ovat laatu, toimitusvarmuus ja käyttökustannukset. Silti suomalainen Viking Line päätti tilata laivansa Kiinasta. Pääsyy valinnalle oli halpa 190 miljoonan euron hinta.

Kun halvalla sai, Viking Line teki aiesopimuksen kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industryn telakan kanssa, vaikka kyseinen telakka ei ole koskaan tehnyt matkustajalaivoja. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että telakan ympäristössä ei voi olla matkustaja-alusten tekemiseen tottunutta alihankkijaverkostoa.

Näin tehdään kilpailija kotimaiselle työlle

Viking Linen tilauksen ansiosta kiinalaistelakan ympärille voi kuitenkin syntyä alihankkijaverkosto. Hyvässä lykyssä telakka saa aluksesta referenssin, jonka ansiosta kiinalaiset pääsevät kilpailemaan jatkossa suomalaistelakoiden kanssa.

Tätä kiinalaiset ovat pitkään yrittäneet, mutta tarvittiin suomalainen, vuosikymmeniä erilaisia yritystukia nauttinut Viking Line päästämään kiinalaiset suomalaisten apajille.

Viking Line ajattelee ilmeisesti vain hintaa. Varustamot pitävät siitä, että ne voivat kilpailuttaa telakoita.

Tässä tapauksessa väliä ei ole edes telakan osaamisella ja luotettavuudella. Googlauksella löytyy vain yksi Kiinassa tehty matkustaja-alus, joka World Maritime Newsin mukaan on maan ensimmäinen matkustajalautta. Se valmistui vuonna 2015.

Myös kyseisellä Xiamenin telakalla on kuitenkin ollut suunnitelma rakentaa jättiristeilijä, jonka piti olla Kiinan ensimmäinen. Vuonna 2014 eli kaksi vuotta hankkeen julkistamisen jälkeen, telakka Cruise Industry Newsin mukaan hautasi hankkeen vähin äänin. Toivottavasti Viking Line tietää mihin risteilijä kompastui.

Nimestään huolimatta… kiinalainen

Risteilyasiakkaallekin kotimaisuudella on jotakin väliä. Muuten Vikingin kilpailija Eckerö Line ei olisi korostanut kotimaisuuttaan ja mainostanut iskulauseella Nimestään huolimatta suomalainen.

Pian nähdään mikä merkitys itse risteilyaluksen kotimaisuudella on matkustajille. Ainakin Viking Line ottaa tilauksellaan ison maineriskin. Onkohan muuten sattumaa, että Tallink-Silja esittelee tänään torstaina lehdistölle Megastar-alustaan, joka on rakenteilla Meyerin telakalla Suomen Turussa?

Moni voi todeta tulevasta aluksesta, että Nimestään huolimatta kiinalainen.

Maineriskin lisäksi Viking Line ottaa riskin siitä, että tilauksessa moni asia menee pieleen. Varustamoalalla ongelmat kuten keskeneräiset laivat saa tosin yleensä harteilleen telakka.

Vikingin valinta johtuu myös siitä, että Turun telakalla on tilauksia ruuhkaksi asti. Rauman telakalla samanlaista ruuhkaa ei ole, vaan sille Viking Linen alus olisi todennäköisesti ollut tärkeä.

Asiakkaat rakastivat Gracea

Kun Viking Linen Grace-laiva laskettiin vesille Turussa vuonna 2012, se oli kokoaan suurempi alus. Suomalaisvarustamon laiva oli tuonut tärkeää työtä vaikeuksissa olevalle Turun telakalle. Alus oli myös edistyksellinen ja ympäristöystävällinen, sillä se käytti polttoaineenaan jo tuolloin nesteytettyä maakaasua.

Grace oli kyllä saanut veronmaksajien pussista ympäristöinvestointitukea 28 miljoonaa euroa, mutta siitä ei tullut isoa nurinaa, koska 240 miljoonan euron hanke oli telakalle tärkeä.

Hyvää hyvyyttään ja kotimaisuuttaan Viking Line ei kuitenkaan laivaa Turusta tilannut. Turusta sai tuolloin laivan kilpailukykyiseen hintaan, koska Turun telakka tarvitsi kipeästi töitä.

Nyt Viking Line olisi päässyt esiintymään Rauman telakan pelastajana, mutta päätti jättää mahdollisuuden käyttämättä.

Ehkä yhtiö teki valintansa jo kauan sitten. Vikingillä oli optio Gracen seuraajasta, mutta varustamo päätti jättää sen käyttämättä.

”Hallitusohjelmassa merenkulun tukiin on luvassa lähinnä leikkauksia, ja kun telakalla ei ole tilausruuhkaa, ei ole mieltä jonottaa optiotilaustakaan", perusteli silloinen toimitusjohtaja Mikael Backman option hylkäämistä Talouselämälle vuonna 2012.

Nyt ei ole hyvä aika pyytää tukea

Silloin ei kannattanut tilata, kun ei ollut ruuhkaa ja nyt ei kannattanut tilata, koska oli ruuhkaa.

Viking Linen ratkaisu ei johdu siitä, että yhtiöllä olisi huonoja kokemuksia suomalaislaivoista. Grace oli se alus, joka palautti Viking Linen kannattavuuden ja osingonmaksukyvyn.

Jatkossa Viking Linen kannattaa varautua siihen, että sen on vaikea saada Gracen kaltaisia tukia. Poliitikkojen ja myös monien risteilymatkustajien silmissä suomalainen viikinki on jonkin aikaa kiinalainen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.