Kommentti

Aleksi Ylä-Anttila 10.8. 11:45

Yksinkertainen on joskus kaikkein kauneinta

Tiina Somerpuro
Aleksi Ylä-Anttila on M&M:n toimittaja.

Suuret ja vaikuttavat kampanjat toimivat usein erinomaisesti. Joskus yksinkertainen toteutus ja luotto omaan perusajatukseen kantavat yllättävän pitkälle.

Rahalla saa hevosella pääsee. Kulunut ja nykyaikaan sopimaton sananlasku. Itse viestissä on kuitenkin vinha perä. Laatu maksaa.

Mainonnan puolella laadukas toteutus voi ottaa lompakon pohjalle. Esimerkkinä mieleen tulee autojätti Chryslerin Super Bowlia varten vuonna 2011 toteuttama tv-mainos Imported from Detroit, jonka tekeminen maksoi TheRichestin mukaan 12 miljoonaa dollaria.

Mainos toteutettiin suuren maailman tyyliin. Detroitin työläiskortteleissa suuren osan nuoruuttaan viettänyt rap-artisti Eminem valjastettiin mainoksen tähdeksi. Hän antoi kasvot Chryslerin kotipaikkana tunnetun autokaupungin asukkaille. Toimiva idea, mutta myös verraten kallis toteutus.

Suomessa markkinointijohtajat ovat useamman kerran valitelleet arvostuksen ja rahan puutetta. Vyön kiristyessä juuri markkinointi on nähty kulueränä, josta on helpointa leikata.

Turhautuminen on helppo ymmärtää. Ilman kunnon resursseja laadukkaan markkinoinnin toteuttaminen on hyvin haastavaa. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Keskusteltuani WWF Suomen tiedottajan Joonas Fritzen kanssa aloin miettiä ideoinnin ja omaan konseptiin uskomisen merkitystä. Se on itse asiassa yllättävän suuri.

Suosioon noussut Norppalive toteutettiin jälleen tänä keväänä. Idea on mitä yksinkertaisin. Jonnekin päin Saimaata asetetaan yksi kamera, joka kuvaa kiveä, jonne jossain välissä luultavasti ilmestyy karvainen vieras päivää paistattelemaan.

Ajassa, jolloin ihmisten kärsivällisyys tuntuu olevan keskimäärin kärpäsen tasolla, tällaisen live-lähetyksen seuraaminen on terapeuttista. Kaunista, yksinkertaista ja jollain tavoin erillään ympäröivästä maailmasta.

Ehkä juuri siksi hanke kiinnosti Ylen mukaan ihmisiä ensihetkistä lähtien tänäkin vuonna, vaikka konseptia ei käytännössä muutettu mitenkään. Uskottiin omaan ideaan ja tehtiin.

Yksinkertaisuuden tehokkuudesta saatiin joitakin vuosia sitten näyte myös kotimaisen urheilun puolelta. Lappeenrantalainen jääkiekkoseura SaiPa halusi vuosikymmenen alkupuolella uudistaa brändiään. Syntyi käsite "Meidän pojat" ja sen ympärille mitä yksinkertaisimmalla tavalla toteutettu tv-mainos.

Mainosfilmissä näytettiin valokuvia SaiPan pelaajista otteluiden tiimellyksessä. Taustalla soi herkkä pianomusiikki. Jokin yksinkertaisessa konseptissa viehätti, sillä kannattajat ottivat sen välittömästi omakseen. Käsitteen ympärille syntyi ilmiö

Urheilullinen menestys parantui ja kaudella 2013–2014 SaiPa oli lähellä katkaista vuosikymmenien mittaisen mitalittoman putkensa kiekkoliigassa. Sijoitus oli neljäs. Taloudellinen menestys seurasi vielä nopeammin. Kaudella 2012–2013 teki yli 700 000 euroa voitollisen tuloksen ja kasvatti liikevaihtoaan lähes miljoonalla eurolla. Vuosi oli seuran historian siihen mennessä paras.

Tunteen merkityksestä on mainonnassa puhuttu erityisesti viime aikoina paljon. On päästävä jollain tavoin ihmisen ihon alle. Kun perusidea on tarpeeksi toimiva ja yksinkertainen, ihon alle pääsemiseen ei vaadita 12 miljoonaa dollaria, kuten Chryslerin ja Eminemin tapauksessa.

Loppuun kerron vielä omakohtaisen esimerkin. 1980-luvun loppupuolella syntyneenä nassikkana muistoni 1990-luvun alkupuolen lamasta ovat huterat. Yhden asian kuitenkin muistan kuin eilisen päivän.

Katsellessani televisiota odotin aina, koska Simo Leporanta, tuttavallisemmin Vaatehuoneen Simo pelmahtaa ruutuun.

Tässä tapauksessa idea oli yksinkertaisuudessaan mullistava. Siirretään lehtimainos televisioon. Leporanta kertoi Ilta-Sanomille keväällä 2014 mainosalan tyrmänneen konseptin aluksi. Kuitenkin hän piti päänsä ja kampanja toteutettiin juuri hänen haluamallaan tavalla.

Ja kuinka kävi? Mainos herätti huomiota myös kansainvälisesti maailmanlaajuisesti. Lisäksi se synnytti erään pikkupojan mielessä ikuisen assosiaation 1990-luvun laman ja lupsakkaan oloisen miehen välille.

Ei huono, sanoisi Jorma Uotinen. Ei myöskään erityisen kallista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.