Kierrätetty

1.12.2008 09:40 päivitetty 4.2.2016 09:44

Etelän mies ei enää huido

Markkinointijohtajan Lapin reissu poikii parhaimmillaan legendan.

Transmeri lanseerasi OFF! hyönteiskarkotteet vuonna 1958. 1980-luvun lopulla OFF! oli hyönteiskarkotteissa markkinajohtaja, mutta Transmeri halusi vahvistaa merkkiuskollisuutta ja -tunnettuutta brändiuudistuksella. Transmeri myös laajensi mainontaansa televisioon ja Miksi sinä etelän mies huiot -filmi sai ensiesityksensä toukokuussa 1989. Mainoksen suosion myötä myös "tuotemerkki" Ohvi rekisteröitiin.

Mainoslause "Miksi sinä etelän mies huijot, mikset käytä Ohvia?" tuli Lapin miehen Ilmari Mattilan ansiosta kaikille tutuksi. Mattila suostui mainokseen 71-vuotiaana. Inari.netin mukaan mainossarja sai alkunsa Mattilan ja markkinointijohtaja Peter Didrichsenin naukkaillessa konjakkia Muoniojoen rannalla.

– Niihin mainoshommiin minä en kyllä enää lähde. Niihin olen jo liian vanha. Mutta tänä kesänäkin ohovia taas tarvitaan, sillä juhannuksen aluspäivistä lähtien ilmaherruus on sääskien. Mutta ei huiota. Käytetään ohovia, tokaisi Mattila Inari.netin haastattelussa 1999.

http://www.youtube.com/v/tT7QNMPj7u8

Etelän mies

Mainostaja: Transmeri

Mainostoimisto: Interplan

Tuotantoyhtiö: Elohopea-filmi

Ohjaaja: Martti Jännes

Vuosi: 1988