On ostosten aika!

Vapaan hetken kunniaksi päätät piipahtaa uudessa, houkuttelevassa liikkeessä. Tuotteet ovat juuri sitä, mitä olet etsinyt ja vieläpä hinnaltaan kohtuullisia. Pinoat käsivarrellesi tarkoin valitsemiasi puseroita ja housuja tai kenties keräät koriisi kasan elektroniikkaa. Marssit määrätietoisesti kassalle, kaivat lompakkosi esiin – ja hylkäät keräämäsi tuotteet kassalle niitä maksamatta.

Verkkokaupassa sinäkin olet todennäköisesti toiminut näin. Tutkimuksemme mukaan jopa 90 prosenttia meistä suomalaisista on jättänyt ostoksensa verkkokaupan kassalle, kun on tullut maksun aika.

Hylättyjen ostoskorien hautausmaalla on siis röykkiöittäin menetettyjä kauppoja. Tutkimuksemme osoittaa kaupan tyssäävän kassalla valitettavan usein siksi, että maksaminen on tehty asiakkaalle liian hankalaksi vaatimalla esimerkiksi asiakastilin luomista tai luottokorttitietojen jättämistä. Ilman maksua ei synny kauppaa, joten maksutapahtuman vaivattomuus on ratkaiseva osa verkkokaupan asiakaskokemusta ja liiketoiminnan menestystä.

Seuraavilla keinoilla luot asiakkaalle paremman maksukokemuksen ja teet lisää kauppaa.

1. Tarjoa useita maksuvaihtoehtoja

Tutkimuksestamme käy ilmi, että jopa puolet suomalaisista on hylännyt verkkokaupassa keräämänsä ostoskorin maksuvaihtoehtojen rajallisuuden vuoksi.

Selvitimme myös, millaisia maksutapoja pohjoismaiset kuluttajat suosivat. Huomasimme, että suomalaiset maksavat verkkopankilla ja osamaksulla muita Pohjoismaita useammin. Hinnaltaan alhaisemmat ostokset maksetaan mielellään kerralla pois, mutta suurempien hankintojen maksamiseen toivotaan joustavia vaihtoehtoja. Luottokorttimaksun rinnalle kannattaa siis tuoda muitakin maksutapoja.

2. Varmista mobiilisivujen toimivuus

Olemme huomanneet mobiilikaupan osuuden kasvavan vauhdilla, vaikka suurin osa verkko-ostoksista tehdään edelleen tietokoneella.

Jokaisella meistä on kokemusta tökkivistä mobiilikäyttöliittymistä, eikä luottokortin numeron näppäily pienellä ruudulla innosta. Mobiilioptimointiin kannattaa panostaa nyt. Vaikkei matkapuhelinten rooli verkko-ostamisessa vielä merkittävältä vaikuttaisikaan, aikaisin mobiilin haltuun ottavat verkkokaupat vahvistavat asemiaan pitkällä tähtäimellä.

3. Yksinkertaista ostaminen

Luo tili, kirjaudu sisään, täytä koodi, syötä maksukorttitiedot, tilaa uutiskirje – kuulostaako tutulta?

Monimutkaisella maksuprosessilla verkkokauppias saattaa onnistua keräämään asiakasrekisteriä, muttei välttämättä kauppaa. Noin viidennes kyselytutkimukseemme vastanneista 4 049 pohjoismaalaisesta piti ostoprosessia liian monivaiheisena.

Mitä vähemmän tietoja maksuvaiheessa on täytettävä, sitä todennäköisemmin ostoskori päätyy postipaketiksi asiakkaan kotiovelle.

Kirjoittaja Marja Merentie vastaa Klarnan kumppaniverkostosta Suomessa.