Pankeilla on syytäkin pelätä, sillä hyvällä käytettävyydellä varustellut palvelut muuttavat maksamisen markkinoita Euroopassa, siis myös täällä Suomessa.

Kiinalaisen verkkokauppajättiläisen Alibaban Alipay on ottanut asiakseen palvella kiinalaisia turisteja Suomessa mahdollisimman hyvin.

Alipayllä voi jo nyt maksaa esimerkiksi Stockmannilla ja Finnairin lennoilla. Tallink Siljan laivoilla kiinalaisen mobiilimaksaminen on tarkoitus alkaa ennen kesää. Ensi viikolla Alipayn maksumahdollisuus ilmestyy pääkaupunkiseudulla Lähitaksin autoihin.

Jotta mobiilimaksamisen sanoma uppoaisi kiinalaisiin, Alipay lähetti viime kuussa Suomeen kahdeksan turistin ryhmän.

Ryhmän tarkoitus oli todistaa, miten kätevästi kiinalainen matkailija pärjää pelkällä Alipaylla Suomessa.

Kuuden päivän aikana ryhmä vierailivat Helsingissä ja Rovaniemellä. China Daily uutisoi, että turistiryhmään kuuluneen Xu Pingin mukaan Santa Claus Villagessa eli Joulupukin pajakylässä meininki oli hyvin kiinalaista, koska maksaminen hoitui tuttuun tapaan ja ympärillä hääräsi kiinalaisia.

Alipay on erinomainen esimerkki siitä, miten asiakkaiden tarpeet otetaan huomioon ja palvelu viedään sinne, missä sitä käytetään.

Lisää hyviä käyttökokemuksia voi olla luvassa, sillä tämän vuoden alussa voimaan tullut EU-direktiivi mahdollistaa kolmannen osapuolen pääsyn asiakkaan pankkitietoihin. Tietojen saaminen vaatii asiakkaan suostumuksen.

Byrokraattiselta kalskahtavan PSD2-direktiivin myötä kolmannet osapuolet voivat hoitaa esimerkiksi maksutapahtumia. Tällä hetkellä on meneillään siirtymäaika, ja direktiivi tulee täysin voimaan ensi vuonna. Uudistus mahdollistaa maksujen tekemisen esimerkiksi Facebookin Messengerissä.

Espanjalaisen BBVA-pankin puheenjohtaja Francisco González peräänkuuluttaa Financial Timesin haastattelussa Amazonin ja Alibaban kaltaisten megayritysten vastuuta.

"Tänä päivänä pankit ovat vastuussa siitä, mitä niiden palveluiden puitteissa tapahtuu. Myös internetjättien täytyy ottaa sama vastuu. Tätä varten lainsäädäntöä täytyy muuttaa."

Gonzálezin huoli on aito, mutta pankkien pitäisi nyt lobbaamisen ja pelkäämisen sijaan sijoittaa rohkeasti sovelluskehittämiseen ja asiakasymmärrykseen. Osa pankeista tekee jo niin.

Verkkojättiläisten kanssa painiminen on työläs tehtävä. Pankeilla on vastassaan digiosaajien armeija, teknologinen ylivoima ja yrityksiä, joilla monikansallinen asiakasryhmä.

Lisäksi Applen kaltaisilla pelureilla on vahva brändi, kuten Accenturen finanssipalveluista vastaava johtaja Kyösti Peippo sanoo Talouselämän haastattelussa.

Otsikkoa muutettu klo 13:18. Tallink Siljan mobiilimaksun toteutumisen aikataulua tarkennettu.