Kun Almedalsveckan, eli Porin Suomi Areena n äiti, kerää muhkean potin myymällä yrityksille näkyvyyttä, pääsevät harvat ja valitut sinne ilmaiseksi. Tai siis oikeastaan niille maksetaan siitä, että ne tulevat Almedaleniin.

Erityisen paljon näkyvyyttä saa rakennusvälineitä vuokraava vantaalainen Cramo. Aikoinaan se tunnettiin nimellä Rakentajien Konevuokraamo.

Cramo on vuokrannut muun muassa liikuteltavia vessoja, siirrettäviä toimistomoduuleja, nostureita, lähes neljä kilometriä kaapelia ja 47 sähkökaappia. Ne näkyvät nyt lehdissä, netissä ja kaikilla pääkanavilla Ruotsissa.

Cramo on koko ajan mediassa. Yhtiön paikallinen markkinointijohtaja Mattias Rådström kertoikin Resumélle, etteivät he olisi koskaan voineet ostaa vastaavaa määrää näkyvyyttä.

Näkyvyys kannattaa ottaa silloin kun sen saa napatuksi. Ehkäpä Cramon kannattaisi ensi vuodeksi suurentaa kylttejään ja logojaan.

Näkyvyyden voi ottaa muutoinkin. Vuonna 1996 Nike ei ollut Olympialaisten sponsori. Se iski Michael Johnson in jalkoihin säkenöivät, kullanväriset, 30 000 dollaria maksaneet piikkarit. Johnson voitti ja piikkarit päätyivät Time n kanteen.

Nike rakensi myös kisakylän viereen suuren Nike-keskuksen ja jakoi ihmisille viirejä. Viirit liehuivat sitten kaikkialla.

Reebok oli maksanut 50 miljoonaa Olympiakomitealle mutta jäi kakkoseksi. Kyse oli tavallaan brändin varastamisesta, mutta Nike toimi täysin laillisesti.

Nyt kulttuurivaikuttaja Stuba Nikula on hermostunut Stadin Ammattiopistolle. Sen omistaa Helsingin kaupunki.

Opiston mainoksessa on hevinuori naama maalattuna ja tekstinä on ”Vähennä tuskaa”. Nikulan mielestä nyt kupataan metallifestaria.

”Ymmärrykseeni ei mahdu se, että verotusoikeuden omaava toimija lokittaa tulorahoitteisen kulttuuriyrityksen brändiä sopimatta saati maksamatta siitä. Kokemukseni mukaan Tuskan organisaatio on varsin avoin kaikenlaiselle yhteistyölle eikä edes hinnoittelussaan alan arroganteimmasta päästä. Tämän olisi voinut hoitaa niin paljon paremminkin.”

Olen Nikulan kanssa eri mieltä. Stadin ammattiopisto ei ”lokita” Tuska-festaria. Lokittaminen on oiva termi jos yksi toimija hyötyy toisen kustannuksella tämän brändistä.

Nyt taitaa mennä ihan toisin päin. Markkinoinnissa on tuttu ilmiö, että markkinoiden kolmosen ja nelosen mainonta sataa ykkösen laariin.

Todennäköisesti suurin osa ihmisistä luulee, että kyseessä on Tuskan mainos. Aika harva yhdistää ainakaan ulkomainontaa Stadin ammattiopistoon. Hyöty sataa Tuskalle.

Stadin ammattipiston olisi tietysti kannattunut olla etukäteen yhteydessä festariin. Ehkäpä kaupunki ja Tuska olisivat voineet kehittää jotain vieläkin tehokkaampaa kuin perinteisen kamppiksen.