Monessa yrityksessä budjetointi alkaa joka vuosi aikaisemmin ja aikaisemmin. Meidän tulisi nyt ennen heinäkuuta tietää, minkä verran ja mihin kanavaan tulisi panostaa markkinoinnissa puolentoista vuoden päästä joulukuussa 2017.

Jos siellä pohdit kesälomaa odotellessasi, miten sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia tulisi hyödyntää ensi vuonna eli mitä siihen budjettiehdotuksen sarakkeeseen pitäisi kirjata, tarjoan muutaman vinkin.

  • Panosta sisältöön joka on jaettavaa. Et tarvitse erillistä työntekijälähettilyysohjelmaa, jos työntekijäsikin tykkäävät jakaa sisältöjäsi. Aloita sisältöstrategian teko nyt viimeistään ja sitouta sen tekoon myös henkilöstösi.
  • Videon rooli korostuu, ja myös B2B-päättäjä käyttää mobiilia. Muista, että B2B-yrityksessä keskimäärin viisi ihmistä osallistuu päätöksentekoon, ja heistä osa on jo täysin nettinatiiveja. Kaikille yrityksille on entistä tärkeämpää, että kaikki toimii saumattomasti mobiilissa. Onko vaikkapa esimerkkinä yhteystietolomakkeesi näppärä kolmen rivin pikahomma vai 20 eri kysymystä tiukkaava jättilomake? Mieti, täyttäisitkö itse lomakkeesi mobiilissa.
  • Kokeile rohkeasti resurssien rajoissa uusiakin kanavia ja uusia mainonnan tapoja: B2B-päättäjät saa kiinni myös Facebook ista eikä vain LinkedIn istä. B2B-päättäjätkin katsovat televisiota ja lukevat muitakin kuin talousmedioita. Kiinnitä erityistä huomiota hakusanamainontaan ja hakukoneoptimointiin: tutkimusten mukaan B2B-päättäjä hakee ei-brändisanoilla asiaa 12 kertaa hakukoneista ennen päätöstä.
  • Älä luota vain orgaanisen sisältöön. Hyvä sisältö, jota on tuotettu isolla rahalla ja ajalla, jää näkemättä nykyään sosiaalisessa mediassa ja internetissä yleensäkin jos sitä ei mainosta.
  • Laita viestintä ja markkinointi pelaamaan yhteen maaliin.

Tämä viimeinen kohta onkin yksi tärkeimpiä. Liiketoiminnan päätavoite tulee olla myös viestinnän ja markkinoinnin tavoite.

Kun tutkaillaan onnistuneimpia esimerkkejä B2B-alan benchmarkeissa vaikkapa digisisällöissä ja sosiaalisessa mediassa, yhteistä on että viestintä ja markkinointi pelaavat vahvasti yrityksissä yhteen hiileen.

Usein viestinnän kattoteema eli se isompi viitekehys, johon yritys haluaa kiinnittyä, on se josta lähdetään hakemaan keskusteluita myös sosiaalisessa mediassa. Harva yritys onnistuu somessa ilman järjestelmällistä sisältömarkkinoinnin ja viestinnän hyödyntämistä. Silloin vaaditaan asiassa myös markkinoinnin panostuksia.

Keiden kanssa sinä haluat keskustella?

Esimerkiksi vaikkapa suomalaisista yrityksistä Konecranes on valinnut viestinnän kattoteemakseen Industrial internetin ja perustanut sisältösivuston Industrialinternetnow.com, jossa materiaalihallinnan automaatiota sekä siihen liittyviä asioista käsitellään. Samaa teemaa yritys pitää vahvasti esillä kaikissa somekanavissaan ja keskustelee IoT-asioista aktiivisesti.

Globaaleista jäteistä vaikkapa Microsoft markkinoi tuotteitaan aktiivisesti eri sosiaalisen median kanavissa maksetulla mainonnalla, mutta on tunnettu myös laajemmista kokonaisuuksista.

Viestinnän ja yhteiskuntavaikuttamisen kattoteema näkyy myös tuoreimmassa isossa tempauksessa, jossa yritys on perustanut oman co-working tilan Helsingin keskustaan. Yritys on alkanut tehdä yhteistyötä niiden yritysten ja tahojen parissa, joiden kanssa se haluaa kuulua samaan viitekehykseen, eli muun muassa startup-henkisten yrittäjien.

Onnea ja voimia budjettipainintaan kaikille!

Kirjoittaja Heli Ruotsalainen on Dentsu Aegis Networkin Head of Social Media.