Digitalikko On Site: IW 2011

Roope Ruotsalainen 12.5.2011 11:01 päivitetty 4.2.2016 09:58

Kommentti: Osta makkaraa. Soitan sinulle.

Kassakoneen kilahduksen jälkeisellä hiljaisuudella on suurempi merkitys yrityksesi myyntiin ja menestykseen kuin arvaatkaan.

Kassakoneen kilahduksen jälkeisellä hiljaisuudella on suurempi merkitys yrityksesi myyntiin ja menestykseen kuin arvaatkaan. Hyvin tehty asiakassuhteen jälkihoito saa tuotteen tuntumaan paremmalta, mahdollistaa lisämyynnin ja tekee taikoja suosittelulle.

Post purchase -aktiviteetit ovat usein luonnollinen osa B2B-bisnestä. Mutta miksi ruokakauppias, kosmetiikkavalmistaja ja kukkakauppias – yleisemmin B2C-linjaston syvät rivit eivät ole vääntäneet hanaa auki?

Kuluttajana en ole saanut postikorttia tai puhelinsoittoa. Plussapallerot ja Stockan katalogi pomppivat kirjeinä kodin kautta paperinkeräykseen. Luulevat varmaan, että olen kiinnostunut samoista tuotteista kymmenien- ja satojentuhansien suomalaisten kanssa.

Henkilökohtainen viestikulma voi kuitenkin olla vain pienestä vaivannäöstä kiinni. Kadulla kohdatessa italialainen silmälasikauppias muisti minun ilmestyneen vuotta aiemmin liikkeeseensä ilman viiksiä. Kauppaan menin ja kaupat tuli.

Mutta isoilla ketjuilla ja tietämyskoneella työskentelevillä markkinoijillako ei ole tietoa, millä viestillä kuluttajaa lähestyä ostamisen jälkeen?

Kiitä ja kysy. Oston jälkeisen asiakaspalvelun valjastaminen esimerkiksi lisämyynnin, suosittelun tai tuotekehityksen välineeksi ei ole rakettitiedettä. Jokainen kuluttaja tykkää kiittämisestä, moni antaa myös mielellään palautetta. Ja tyytyväinen suosittelee kaverilleen, kunhan se tehdään helpoksi ja ymmärretään, että kaikki sosiaalisuus ei ole naamakirjassa.

Onhan niitä tapoja. Kanavista puhumattakaan.

Kirjoittaja on Dagmar Digitalin Planning Director, joka kirjoittaa kolmen kollegansa kanssa M&M-blogia Lontoon Internet World 2011 -tapahtumasta.

Kaikki bloggaukset tapahtumasta löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/digitalikko/.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö