Usko vastaa

2.9.2009 09:34 päivitetty 4.2.2016 09:48

Mitä eroa on mainonnalla ja markkinoinnilla?

Mainosalan emeritusguru Usko vastaa vaikeisiin kysymyksiin.

Mitä eroa on mainonnalla ja markkinoinnilla?

Jaa, että sellaista haluat tietää. Kas kun et kysy, mitä on media, ihminen, onni, politiikka tai nykytaide? No, tulkoot kaikki tämä viisastelu kaupanpäällisinä.

Mainonnan suhde markkinointiin on sama kuin teoksen suhde taiteeseen. Mainontaa ovat ne maksetut puheenvuorot, joita potentiaalisen asiakkaan toivotaan kuuntelevan – tai ainakin kuulevan. Potentiaalinen asiakas puolestaan muodostaa oman mielipiteensä kateederiin nousijasta. Tätä kokonaiskuvan hallintaa ja ulosmyyntiä kutsutaan markkinoinniksi.

Kysymys on tavallaan kontaktien väliin syntyvästä todellisuudesta. Synonyymi markkinoinnille on brändäys, mikä tuntuu nyky-Suomessa unohtuneen. Markkinoinnin yleistä laatua tarkastellessa rupeaa väkisinkin puistattamaan; ABC-ketju lienee silmää ja mieltä särkevän markkinoinnin Euroopan mestari.

Mitä muihin ikuisuuskysymyksiin tulee, media on mitä tahansa, mihin voi tuikata viestin sisään, ”ihminen on ahdistus kourallisessa tomua”, onni on vastuunkantoa rakastamistaan asioista, politiikka on julkista vallankäyttöä ja nykytaide yksityisyrittämisen äärimmäinen muoto.

Tällä palstalla mainosalan emeritusguru Usko vastaa vaikeisiin kysymyksiin. Kirjoita gurulle kysymys osoitteeseen Uskovastaa@gmail.com.

Kaikki Uskon vastaukset askarruttaneisiin kysymyksiin löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/usko/.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.