Cannes 2012

Christine Göös 21.6.2012 12:20 päivitetty 4.2.2016 09:30

Kommentti: Kaikki ei olekaan toisin

"Kun ei ole ikinä elänyt mainosmaailman kulta-aikaa, tahkonut printtejä suuriin lehtiin tai kynäillyt eeppisiä televisiomainoksia, ei myöskään osaa pelätä tai odottaa tätä markkinoinnin vallankumousta", kirjoittavat Christine Göös ja Erol Tekkanat.

Cannesin seminaareja ei tänä vuonna ole voinut pitää ilman, että mainitsee mainosmaailmaa myllertävän murroksen: nyt on muutoksen aika, aika ajatella toisin, hyödyntää uutta teknologiaa ja kauhistus, "consumers are people too". Nuoren luovan näkökulmasta voi sanoa vain, että hohhoijaa.

Kun ei ole ikinä elänyt mainosmaailman kulta-aikaa, tahkonut printtejä suuriin lehtiin tai kynäillyt eeppisiä televisiomainoksia, ei myöskään osaa pelätä tai odottaa tätä markkinoinnin vallankumousta. Ei käy kieltäminen, etteikö vaihtoehtoja viestien muotoilulle ja välittämiselle olisi enemmän kuin koskaan. Niiden runsaus on vain aikakauttamme leimaava viitekehys, jossa ainakin nuorempi sukupolvi sukkuloi kuin kala vedessä. Realiteettien toistaminen ja paukuttaminen osin vain luo tarpeetonta hypetystä muutoksen ympärille.

Murrosta mielenkiintoisempaa on se, että vaikka kontekstit, alustat ja mediat muuttuvat, yksi pysyy aina samana: tarinankerronta. Siihen me palaamme mainoksen tekijöinä kerta toisensa jälkeen ja siitä ovat festivaalin parhaimmat seminaarit puhuneet. Loppupeleissä kyse on vain ja ainoastaan siitä, että löytää jotain, joka herättää reaktion ihmisissä. Tarinat ovat universaaleja ja hyviä sellaisia olemme valmiita kuulemaan, kerta toisensa jälkeen.

Toki on hyvä tuntea digimaailman tarjoamat mahdollisuudet, mutta oikea luovuus kumpuaa jostain syvemmältä. Kun sunnuntaina istumme lentokoneessa matkalla kotiin, voimme vain toivoa olevamme hivenen parempia tarinankertojia.

Christine Göös on TBWA Helsingin copywriter ja Erol Tekkanat Kingin planner. He bloggaavat Cannesista, jossa he edustavat Suomea Young Lions -kisassa.

Kaikki Cannes 2012 -blogit löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/cannes2012/ ja syötelukijalla ne löytyvät osoitteesta http://www.marmai.fi/rss.xml?section=cannes2012.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö