Digital Media Finland

Tommi Rissanen 27.10.2017 07:30

Elokuva(teatteri)bisnes kukoistaa

Teemu Leinonen
Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina.

Finnkinon vastustaminen on nyt muodikasta. Se on kuitenkin täysin turhaa, kirjoittaa Digital Media Finlandin konsultti Tommi Rissanen.

Lappeenrantalaisena olin erittäin iloinen kuullessani, kun Finnkino ilmoitti pari vuotta sitten avaavansa kaupunkiin elokuvateatterin. Olin kyllästynyt kaupungin vanhojen teattereiden huonoon leffavalikoimaan, epämukaviin penkkeihin ja vanhentuneeseen tekniikkaan. Odotuksiini vastattiin ja kävin katsomassa monta hyvää leffaa uusissa teattereissa.

Sitten Finnkino osti Kino-Aulan ja Nuijamiehen ja pisti ne tökerösti lihoiksi. Vaikka en vanhoista teattereista perustanutkaan ja vaikka ymmärrän liiketoimien taloudellisen logiikan, tuntui se silti ikävältä. Nyt syksyllä puhjennut taistelu tulonjaosta Finnkinon ja leffalevittäjä Nordisk Filmin välillä lisäsi kriittisyyttä Finnkinoa kohtaan, vaikka senkin tausta on liiketaloudellisesti varmasti täysin perusteltu.

Noin 70 % Suomen elokuvalipuista myydään Finnkinon teattereihin. Yritys on vaivihkaa hinannut itsensä määräävään markkina-asemaan auringonlaskun alaksi tuomitussa elokuvateatteribisneksessä. Elokuvamainonta on kasvanut jo useita vuosia ja uskon sen taustalla olevan Finnkinon laajan tarjooman, ammattimaisen mainosmyynnin sekä vahvan neuvotteluaseman, jonka avulla mainonnan hintaa on ollut mahdollista nostaa.

Finnkinon vastustaminen on nyt muodikasta ja itsekin kävin väijymässä Yösyöttö-elokuvan LUT:n auditoriossa parikkalalaisen KinoPatteryn mahdollistamana. Se on kuitenkin täysin turhaa.

Finnkinon taustalla on amerikkalainen AMC, jota ei voisi vähempää kiinnostaa jonkin pikkukylän miniteatterit. Ne voivat tuottaa tappiota vaikka kuinka kauan ilman että sillä on mitään vaikutusta kokonaiskuvaan. Vaikka yrityksen viimeaikaiset peliliikkeet ovat olleet eettisesti erittäin kyseenalaisia, ne ovat liiketoiminnallisesta näkökulmasta täysin loogisia.

Niitä pohtiessa on hyvä miettiä, millainen kohtalo odottaa urheiluseuroja, teattereita tai kirjastoja. Niiden kaikkien on muututtava asiakkaiden kannalta merkityksellisemmäksi ja löydettävä keinot digitalisaation tuoman helppouden kukistamiseksi. Finnkino tekee hyvää voittoa, vaikka elokuvia voi katsoa helposti kotiteatterissa. Kotona on nykyisin myös erittäin helppoa katsoa liveurheilua, lukea digikirjoja tai nauttia maailman parhaista kulttuurielämyksistä.

Jokaisen on löydettävä oma tapansa vastata kilpailuun.

Tommi Rissanen tutkii työkseen liiketoimintamalleja Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa ja konsultoi yrityksiä Digital Media Finlandissa.