Digital Media Finland

Jari Muikku 18.3.2016 08:23

Lyhyestä virsi kaunis

Jari Muikku on Digital Media Finlandin konsultti ja toimitusjohtaja.

Albumit ovat levy-yhtiöiden näkökulmasta merkittäviä investointeja. Kuluttajat taas ovat helposti mieltäneet albumit pakkopullaksi, jos niissä on ollut vain 1-2 hittibiisiä.

Mediasta keskusteltaessa polttopisteessä ovat yleensä kulutustottumusten, jakelun ja bisnesmallien muutokset. Debateissa jää tällöin helposti huomiotta, mitä kehitys merkitsee sisällöille ja sitä kautta koko bisnekselle.

Yksi mielenkiintoisimmista trendeistä on käynnissä musiikin parissa. Suurimmat levy-yhtiöt ovat striimauksen vauhdittamina luopumassa monien artistien osalta albumien tuottamisesta ja keskittymässä yksittäisten kappaleiden tuottamiseen.

Albumit ovat levy-yhtiöiden näkökulmasta merkittäviä investointeja, mutta ne ovat muodostaneet liikevaihdon selkärangan. Kuluttajat taas ovat helposti mieltäneet albumit pakkopullaksi, jos niissä on ollut vain 1-2 hittibiisiä ja loput on koettu täytemateriaaliksi.

Uusi trendi merkitsee tavallaan paluuta ajassa 50 vuotta taaksepäin. Yhtiöt kokeilevat useita yksittäisiä artisteja pienin investoinnein, ja kirjaimellisesti yhden hitin ihmeitä nähdään enemmän. Hyvien kappaleiden arvo voi nousta uudelleen yksittäisiä artisteja tärkeämmäksi seikaksi bisneksen kannalta. Ilman albumimyyntejä kokonaistuotot voivat jäädä kuitenkin pieniksi.

Tilanne on ongelmallinen äänitebisnestä rahallisesti merkittävämmälle live-bisnekselle. Jos yleisö tuntee suosikkiartistilta vain pari julkaistua kappaletta, onko se riittävä syy lähteä katsomaan häntä keikalle, kun valtaosa ohjelmistosta voi olla täysin tuntematonta?

Toinen näkökohta liittyy teknologian ja teosten keston väliseen suhteeseen. Populaarimusiikissa hittien kesto määräytyi aikoinaan pitkälti singlelevyn teknisten rajoitusten mukaan. Vaikka digitaalinen tekniikka ei asetakaan mitään esteitä keston suhteen, tilanne ei ole juurikaan muuttunut.

Sen sijaan uudet kulutustavat tiivistävät kappaleiden ydinkoukut muutamista sekunneista puoleen minuuttiin, kun kappalenäytteitä jaetaan somessa esimerkiksi Vinen kautta tai kuluttajat tekevät omia minivideoitaan esimerkiksi Musical.ly-palvelussa. Voisivatko siis tulevaisuuden hittibiisit olla vain 30 sekuntia pitkiä?

Vastaavia pohdintoja on syytä tehdä kaikilla sisältöbisneksen alueilla. Kehitys muokkaa formaatteja ja sisältöjä uuteen uskoon. Nykyisten julkaisu- ja kulutusmuotojen rinnalle syntyy uusia, joiden luomiin tilaisuuksiin tulee tarttua ilman vanhaan liittyvää vääränlaista nostalgiaa. Kyse ei ole joko-tai- vaan sekä-että-tilanteesta.

Voisivatko esimerkiksi kaunokirjallisuudessa novellit ja runot haastaa romaanin valta-aseman?

Kirjoittaja Jari Muikku on Digital Media Finlandin konsultti ja toimitusjohtaja.